Moderne Hong Kong film

4.0
Den taiwansk-fødte filminstruktur, Ang Lee, bør så absolut betegnes som en af USA's bærende film-talenter. Han har en halv snes film på samvittigheden, hvor alle dog ikke har ligget i den bedste ende af kvalitetsskalaen. Men hans lære på den ærefulde og hårde filmskole Tisch School of Art, har bestemt lært ham hvordan krig, håb og humanisme bør blandes sammen så det virker indbydende for publikummet. Og det er netop tilfældet med denne hårdtslående kampsportsfilm, som foregår i en fantasiverden, hvor de bedste og mest talentfulde krigere kan svæve og løbe lodret op ad en fem meter høj væg. Det er hele er enormt flot, landskab- og dialogmæssigt, men kampscenerne bliver for mættende, og det sætter med det samme filmen i et specielt perspektiv. Om det er så er fordi jeg ikke forstår mig på kinesisk/taiwansk kampsport, det bør jeg ikke afgøre, men ligegyldigt hvor uendeligt flot opsatte kampscenerne er, så smitter de ikke rigtigt af. De forbliver en kold billedmosaik, som sjældent skaber fornyelse, eller overraskelser.

Tiger på spring, drage i skjul er dog ikke nogen almindelig Hong Kong-”slå-på-tæven”-film. Det er (heldigvis) ikke blot kampscenerne der træder i forgrunden (som man jo ellers altid ser det i Hong Kong producerede film), men personkarakteristikkerne og dialogen er ligeledes fint sat frem i sædet. Det er vigtigt, hvis man tænker på hvordan filmens chancer vil være for at score en europæisk filmpris. Filmen vandt desuden en Oscar for bedste udenlandske film, og det fortjener den så sandelig også. For der kan ikke være tvivl om at Crouching Tiger, Hidden Dragon er en sanseopdrivende oplevelse af filmisk æstetik, fokuserende og rørende skuespil, filmteknisk legesyge med lys og lyd, samt fascinerende og til tider svimlende kameraføring. Det er alt sammen med til at skabe en flot iscenesat, men måske knap så afvekslende taiwansk actionfilm.

Samtidig bør skeptikere der med det samme tror at kinesiske og generelt østasiatiske film ikke er andet end fjollehumor og dårlige lydeffekter, tro om igen! Tiger på spring, drage i skjul er nemlig den rene eskapade af hvordan vi bør forvente at østasiatiske film ser ud, den dag i dag. Vi er ikke i de hårdtslående 60ere eller 70ere, hvor man godt kunne forvente sig masser af lussinger og smæk for skillingerne, hvis man gik ned og lejede tidens hotte kinesiske actionfilm. Men heldigvis har den østasiatiske filmproduktion ændret sig drastisk, så man i dag bør forvente intelligent og moderne kulturel kampsport, og i det hele taget moderne film!
Tiger på spring, drage i skjul