- Mesterligt gys -
6.0
Suspensens fader Alfred Hitchcock beriger os her med sin største klassiker, "Psycho". Handlingen er egentlig simpel og fortæller historien om en ung sekretær, der via sit arbejde får nogle "lettjente" penge mellem hænderne og derefter vælger at stikke af med dem.
Men simpliciteten i handlingen var også nødvendig for at dette mesterværk kunne blive til. Det er jo hele grundformlen for Hitchcocks gys. I "Psycho" går det hele bare op i en højere enhed. Enhver sammenligning er overflødig, da filmen med sin originalitet er så meget forud for sin tid.
En mageløs stemning, legendarisk spændingsopbygning og ikke mindst en unik fotografering. "Psycho" er og bliver enestående. Det er svært at sætte fingeren på, hvad der præcis gør filmen så formidabel - i bund og grund er det vel fascinationen i sig selv, hvilket jo også gennemgående er Hitchcocks force.
Desuden bør det tilføjes, at Anthony Perkins i rollen som motelejeren har sikret sig en sikker plads i filmhistorien med en af de mindst mindeværdige præstationer nogenside.
Et skelsættende stykke filmhistorie.
Men simpliciteten i handlingen var også nødvendig for at dette mesterværk kunne blive til. Det er jo hele grundformlen for Hitchcocks gys. I "Psycho" går det hele bare op i en højere enhed. Enhver sammenligning er overflødig, da filmen med sin originalitet er så meget forud for sin tid.
En mageløs stemning, legendarisk spændingsopbygning og ikke mindst en unik fotografering. "Psycho" er og bliver enestående. Det er svært at sætte fingeren på, hvad der præcis gør filmen så formidabel - i bund og grund er det vel fascinationen i sig selv, hvilket jo også gennemgående er Hitchcocks force.
Desuden bør det tilføjes, at Anthony Perkins i rollen som motelejeren har sikret sig en sikker plads i filmhistorien med en af de mindst mindeværdige præstationer nogenside.
Et skelsættende stykke filmhistorie.
05/01-2005