- Filmkunst? -
6.0
Det kan godt være, at det er store ord at bruge, men "Ghost Dog" er mesterlig på så mange planer, at den fremstår som ren nydelse . Nogle finder måske historien langtrukken og intetsigende, men for den opmærksomme og tålmodige filmelsker, er der masser af genialiteter i denne unikke film.
Samtidig er enkeltheden så vital for filmens udfald. Den tager fokus væk fra den meningsløse vold, der præger en del samurai-film. Forrest Whitaker ses her i sin vel nok mest stilfærdige rolle nogensinde, men ikke desto mindre er rollen skræddersyet til ham. Fremragende præstation.
Om dette er filmisk kunst, kan absolut diskuteres. Fortællingen indvier os i alt sin enkelthed i, hvad en samurai står for, og i moderne rammer berører den de oprindelige æresbegreber. Dette gøres enkelt men smukt. Ingen medfølelse, ingen foragt, Jarmuschs historie på mange måder en ganske almindelig samurai-fortælling. Men ikke siden Kurosawas "De Syv Samuraier" har fortællingen været fortalt så godt.
Enestående.
Samtidig er enkeltheden så vital for filmens udfald. Den tager fokus væk fra den meningsløse vold, der præger en del samurai-film. Forrest Whitaker ses her i sin vel nok mest stilfærdige rolle nogensinde, men ikke desto mindre er rollen skræddersyet til ham. Fremragende præstation.
Om dette er filmisk kunst, kan absolut diskuteres. Fortællingen indvier os i alt sin enkelthed i, hvad en samurai står for, og i moderne rammer berører den de oprindelige æresbegreber. Dette gøres enkelt men smukt. Ingen medfølelse, ingen foragt, Jarmuschs historie på mange måder en ganske almindelig samurai-fortælling. Men ikke siden Kurosawas "De Syv Samuraier" har fortællingen været fortalt så godt.
Enestående.
05/01-2005