Når krig bliver en fest
5.0
5½ - så tæt som noget på fuldt hus.
Hitchcock indtog Hollywood med manér. Efter et år i USA, havde han to film nomineret til en Oscar for bedste film. Hans "Rebecca" vandt, hvilket kan være en af forklaringerne på at dette lille mesterværk, er gået så meget i glemmebogen.
Ikke mindst også underligt, al den stund at filmen hyldes i de fleste filmguider:
"Tremendously entertaining" - Leonard Maltin
"A superb piece of filmmaking" - The Spectactor
"A masterpiece" - Virgin Film Guide
Og "Foreign Correspondent" er fantastisk underholdning: En amerikansk avis er træt af de mange krigshistorier fra europa, og vil nu sende en ærlig kriminal-reporter afsted. Johnny Jones, hvir største kvalifiaktion er at han har slået en betjent i jorden, vælges. Om politik ved han intet og hans motto er: "I dont know whats wrong with europe, but i do know a story, when i see one. And i keep after it, until either i gets it, or it gets me" Så under navnet Huntley Havenstock sendes Jones afsted, for at gøre europa usikker.
Og vor ven kommer straks i ilden, da han kommer på sporet af en hollandsk diplomats mystiske forsvinden. Det fører ham ind i midten af en spionring, der fører kærlighed og død med sig.
Mange ser "De 39 Trin", som "North By Northwest" lillebor, men denne kommer næsten tættere. "De 39 Trin"s store styrke er dialogen, men "Foreign" er mere teknisk fuldkommen, og viser at Hitchcock endelig fik de ressourcher han ønskede. Et par eksepler skal fremhæves: Da den falske Van Meer myrdes, gemmes morderens skyder i kameraet han foregiver at ville filme med. Da Johnny med sin nye veninde og kollegaen FFolliot, jagter manden der har skudt ham, forsvinder bilen foran dem. Men vor vakse ven, ser at en af møllerne drejer MOD vinden, for at sende signal til en flyver. Hans to følgesvende kører efter hjælp, og Johnny går ind i møllen og finder den rigtige Van Meer. Man frygter hele tiden, at han vil blive opdaget. Og Hitchcock leger med frygten. Johnny løber efter hjælp, men da han ankommer med politiet er alle - pånær en landstryger - væk. Og Johnny bliver til grin. Hvad ingen ser er at landstrygeren har blod på sine hænder - og får travlt med at jorde dem til. Scenen viser, hvorfor Hitchcoks helte aldrig går til politiet. De bliver slet og ret til grin.
Da to "Betjente" vil hente Johnny med til stationen, aner han faren, og under påskud af at skulle tage et bad, flygter han i slåbrok, via hotellets vinduer. Undervejs ødelægger han hotellets logo. Så det i stedet for "Hotel Europe", nu hedder "Hot Europe" Han finder ned til sin venindes værelse, og noget modvilligt hjælper hun ham. De ringer til alle hotellets ansatte, for at få dem til at hjælpe med ting. En Piccolo får besked, om at hente Johnnys tøj, under påskud af at pigens bror og mand venter på at give Johnny en røvfuld. Det er en variation af en scene fra "De 39 Trin". Da hele hans værelse således er fyldt op, kan de sammen flygte. Og nu vil de såmen også giftes: McCree: "I love you and want to marry you" Day: "I love YOU and want to marry you" McCree: "That cuts down our love scene quite a bit" Slutscenen med det nedstyrtede fly er et teknisk mesterstykke.
Filmen var tænkt som anti-nazistisk propoganda, men Hitchcock der ikke intereserede sig for politik, lader Days nazi-far ende som filmens egentlige helt! Slutscenen, hvor Johnny taler til USA (den eneste kedelige i filmen) blev optaget få dage før USAs indtræden i anden verdenskrig, og efter resten af filmen.
Oprindelig ville Hitchcock have Gary Cooper i hovedrollen, men Joel McCree er helt fantastisk i rollen, og Day er - selvom hun er brunette - førsteklasses heltinde. Spillet omkring dem er stærkt. George Sanders med det imponerende efternavn FFolliot, Herbert Marshall, som Days far. Og nogle udsøgte biroller liver op: Benchley, som Johnnys London kontakt, der er på mælkevognen (et par kostelige scener), den ældre dame og letten giver også komisk forgyldte øjeblikke, og allerbedst Edmund Gwenn, der i en ekstemt suspense fyldt scene på London Towers, må sande at selv ikke en garvet lejemorder, kan snøre "Huntley Havenstock"
"Foreign Correspondent" er suværen underholdning - leveret af mesteren.
Hitchcock indtog Hollywood med manér. Efter et år i USA, havde han to film nomineret til en Oscar for bedste film. Hans "Rebecca" vandt, hvilket kan være en af forklaringerne på at dette lille mesterværk, er gået så meget i glemmebogen.
Ikke mindst også underligt, al den stund at filmen hyldes i de fleste filmguider:
"Tremendously entertaining" - Leonard Maltin
"A superb piece of filmmaking" - The Spectactor
"A masterpiece" - Virgin Film Guide
Og "Foreign Correspondent" er fantastisk underholdning: En amerikansk avis er træt af de mange krigshistorier fra europa, og vil nu sende en ærlig kriminal-reporter afsted. Johnny Jones, hvir største kvalifiaktion er at han har slået en betjent i jorden, vælges. Om politik ved han intet og hans motto er: "I dont know whats wrong with europe, but i do know a story, when i see one. And i keep after it, until either i gets it, or it gets me" Så under navnet Huntley Havenstock sendes Jones afsted, for at gøre europa usikker.
Og vor ven kommer straks i ilden, da han kommer på sporet af en hollandsk diplomats mystiske forsvinden. Det fører ham ind i midten af en spionring, der fører kærlighed og død med sig.
Mange ser "De 39 Trin", som "North By Northwest" lillebor, men denne kommer næsten tættere. "De 39 Trin"s store styrke er dialogen, men "Foreign" er mere teknisk fuldkommen, og viser at Hitchcock endelig fik de ressourcher han ønskede. Et par eksepler skal fremhæves: Da den falske Van Meer myrdes, gemmes morderens skyder i kameraet han foregiver at ville filme med. Da Johnny med sin nye veninde og kollegaen FFolliot, jagter manden der har skudt ham, forsvinder bilen foran dem. Men vor vakse ven, ser at en af møllerne drejer MOD vinden, for at sende signal til en flyver. Hans to følgesvende kører efter hjælp, og Johnny går ind i møllen og finder den rigtige Van Meer. Man frygter hele tiden, at han vil blive opdaget. Og Hitchcock leger med frygten. Johnny løber efter hjælp, men da han ankommer med politiet er alle - pånær en landstryger - væk. Og Johnny bliver til grin. Hvad ingen ser er at landstrygeren har blod på sine hænder - og får travlt med at jorde dem til. Scenen viser, hvorfor Hitchcoks helte aldrig går til politiet. De bliver slet og ret til grin.
Da to "Betjente" vil hente Johnny med til stationen, aner han faren, og under påskud af at skulle tage et bad, flygter han i slåbrok, via hotellets vinduer. Undervejs ødelægger han hotellets logo. Så det i stedet for "Hotel Europe", nu hedder "Hot Europe" Han finder ned til sin venindes værelse, og noget modvilligt hjælper hun ham. De ringer til alle hotellets ansatte, for at få dem til at hjælpe med ting. En Piccolo får besked, om at hente Johnnys tøj, under påskud af at pigens bror og mand venter på at give Johnny en røvfuld. Det er en variation af en scene fra "De 39 Trin". Da hele hans værelse således er fyldt op, kan de sammen flygte. Og nu vil de såmen også giftes: McCree: "I love you and want to marry you" Day: "I love YOU and want to marry you" McCree: "That cuts down our love scene quite a bit" Slutscenen med det nedstyrtede fly er et teknisk mesterstykke.
Filmen var tænkt som anti-nazistisk propoganda, men Hitchcock der ikke intereserede sig for politik, lader Days nazi-far ende som filmens egentlige helt! Slutscenen, hvor Johnny taler til USA (den eneste kedelige i filmen) blev optaget få dage før USAs indtræden i anden verdenskrig, og efter resten af filmen.
Oprindelig ville Hitchcock have Gary Cooper i hovedrollen, men Joel McCree er helt fantastisk i rollen, og Day er - selvom hun er brunette - førsteklasses heltinde. Spillet omkring dem er stærkt. George Sanders med det imponerende efternavn FFolliot, Herbert Marshall, som Days far. Og nogle udsøgte biroller liver op: Benchley, som Johnnys London kontakt, der er på mælkevognen (et par kostelige scener), den ældre dame og letten giver også komisk forgyldte øjeblikke, og allerbedst Edmund Gwenn, der i en ekstemt suspense fyldt scene på London Towers, må sande at selv ikke en garvet lejemorder, kan snøre "Huntley Havenstock"
"Foreign Correspondent" er suværen underholdning - leveret af mesteren.
27/02-2003