Tour de Force
5.0
En fantastisk - og længe forkætret - Bond-film.
George Lazenby er for første og eneste gang James Bond, og det er svært at finde ud af om han er ufattelig ringe eller ej.
Det starter med en selvironisk prolog, afsluttende med replikken "Det skete aldrig for ham den anden" Det underbygger den teori jeg altid har foretrukket, nemlig at 007 istedet for én evigt ung person, er betegnelsen for den til altid på tidspunktet bedste agent. Det billede forvirres noget af at Bond da han siger op, på lydsiden forestiller sig klip fra tidligere film - som billedet ødelægges i "For Your Eyes Only", hvor Moore sørger over sin døde kone - En dværg fløjter "Goldfinger" og i det hele taget ses filmen som en tour de force.
Actionscenerne er fantastiske: Skijagtsscenen, har dannet skole i den Bondske mytologi. Og en række udsøgte locations - der står i kontrast til prologens tydelige studieoptagne "strandscene" er rent guf.
Humor er der også i rigt mål "Er stivheden fra igår ude af kroppen?" og så ved enhver Bond-kender at vi er i de seksuelle-undertoners jokeland.
For første (og eneste) gang vises Bonds pigebekendskaber sig som mere end et godt knald. En føelsesmæssig dybde, som skilder denne film ud. Og er Lazenby ikke den mest humørfyldte macho-mand, er han god i de desillusionerede scener, og i det hele taget er han bedre end sit rygte. Telly Savales er den bedste Blofeld og Diana Rigg lige præcis så selvstændig en pige, at man tror på, at hun kan være vor vens ligemand... øh kvinde. Det kan virke lidt mærkeligt at hendes far der er skurk så gerne vil have hende gift med en engelsk agent, og hun har det også med at dukke op fra Pandoras æske når hun behøves, men det må man tage med.
Filmen er uden reel titelsang, men har et heftigt soundtrack endda og Louis Armstrongs perle "We Have All the Time in the World" er en perfekt melodi til denne film - der også adskiller sig ved at have visse tidstypiske 68-kostumer - især hos pigerne.
Selvom det er svært bør man ikke tænke på, hvor fantastisk en motiveret Sean Connery kunne have gjort denne film til - men nyde den som en af de bedste Bondfilm.
George Lazenby er for første og eneste gang James Bond, og det er svært at finde ud af om han er ufattelig ringe eller ej.
Det starter med en selvironisk prolog, afsluttende med replikken "Det skete aldrig for ham den anden" Det underbygger den teori jeg altid har foretrukket, nemlig at 007 istedet for én evigt ung person, er betegnelsen for den til altid på tidspunktet bedste agent. Det billede forvirres noget af at Bond da han siger op, på lydsiden forestiller sig klip fra tidligere film - som billedet ødelægges i "For Your Eyes Only", hvor Moore sørger over sin døde kone - En dværg fløjter "Goldfinger" og i det hele taget ses filmen som en tour de force.
Actionscenerne er fantastiske: Skijagtsscenen, har dannet skole i den Bondske mytologi. Og en række udsøgte locations - der står i kontrast til prologens tydelige studieoptagne "strandscene" er rent guf.
Humor er der også i rigt mål "Er stivheden fra igår ude af kroppen?" og så ved enhver Bond-kender at vi er i de seksuelle-undertoners jokeland.
For første (og eneste) gang vises Bonds pigebekendskaber sig som mere end et godt knald. En føelsesmæssig dybde, som skilder denne film ud. Og er Lazenby ikke den mest humørfyldte macho-mand, er han god i de desillusionerede scener, og i det hele taget er han bedre end sit rygte. Telly Savales er den bedste Blofeld og Diana Rigg lige præcis så selvstændig en pige, at man tror på, at hun kan være vor vens ligemand... øh kvinde. Det kan virke lidt mærkeligt at hendes far der er skurk så gerne vil have hende gift med en engelsk agent, og hun har det også med at dukke op fra Pandoras æske når hun behøves, men det må man tage med.
Filmen er uden reel titelsang, men har et heftigt soundtrack endda og Louis Armstrongs perle "We Have All the Time in the World" er en perfekt melodi til denne film - der også adskiller sig ved at have visse tidstypiske 68-kostumer - især hos pigerne.
Selvom det er svært bør man ikke tænke på, hvor fantastisk en motiveret Sean Connery kunne have gjort denne film til - men nyde den som en af de bedste Bondfilm.
07/03-2003