Den sidste stolthed
5.0
Det sker sjældent, men her er en film, der virkelig helt ind til benet, levet op til sit forlæg - Hamsuns klassiker.
Efter den rimelig interessant, men ikke vellykkede "Dilemma" var det lidt af en overraskelse at Henning Carlsen var i stand til at levere en så fremragende film. Siden har han da heller ikke været i nærheden af denne.
Per Oscarssons præstation er fremragende, en (u)mærkelig blanding af verdensmand og social taber. En underlig, men let identifikationsfigur. Oscarsson vandt skuespil prisen i Cannes, og det fortjent.
Man kan sige at det virker lidt skeløjet at lade alle de skandiviske sprog indgå i 1890ernes Kristiania, men det lykkes fint. Et par fine danske præstaioner bliver det også til. Dog ikke bærende roller, men især Osvald Helmuths pantelåner træder i karakter. Glimrende er også den perifære Bergman-skuespillerinde Gunnel Lindblom, der drages af den mærkelige mand.
Eneste rigtig kritikpunkter, må vel være et par ikke helt vellykkede drømmesekvenser, og et lille niveau fald mod slutningen, til gengæld er hans fysike deroute glimrende illustreret.
"Sult" fortjener ubetinget sit ry som klassiker og hovedværk i dansk film, og er et lille mesterværk.
5½
Efter den rimelig interessant, men ikke vellykkede "Dilemma" var det lidt af en overraskelse at Henning Carlsen var i stand til at levere en så fremragende film. Siden har han da heller ikke været i nærheden af denne.
Per Oscarssons præstation er fremragende, en (u)mærkelig blanding af verdensmand og social taber. En underlig, men let identifikationsfigur. Oscarsson vandt skuespil prisen i Cannes, og det fortjent.
Man kan sige at det virker lidt skeløjet at lade alle de skandiviske sprog indgå i 1890ernes Kristiania, men det lykkes fint. Et par fine danske præstaioner bliver det også til. Dog ikke bærende roller, men især Osvald Helmuths pantelåner træder i karakter. Glimrende er også den perifære Bergman-skuespillerinde Gunnel Lindblom, der drages af den mærkelige mand.
Eneste rigtig kritikpunkter, må vel være et par ikke helt vellykkede drømmesekvenser, og et lille niveau fald mod slutningen, til gengæld er hans fysike deroute glimrende illustreret.
"Sult" fortjener ubetinget sit ry som klassiker og hovedværk i dansk film, og er et lille mesterværk.
5½
01/05-2003