Kort Sagt....Not!
5.0
Maskinerne som de sidste rester af menneskeheden kæmper imod, er på vej til at indtage den underjordiske og sidste menneskeby Zion. Eneste tilsyneladende chance er at Neo (Reeves), Morpheus (Fishburne) og andre bevæger sig ind i matrixen og af den vej bekæmper trusselen.
“Matrix” er gået fra at være en stilskabende og skelsættende action og sci-fic film, med en intelligent fortalt og gennemtænkt historie, til at minde om noget man kan kalde en episk storfilm og indimellem i den lidt gumpetunge ende, og selv om jeg elsker episke storfilm og på den baggrund ikke kan kritisere Matrix, så er jeg alligevel ikke så sikker på om det er et klogt træk.
Lige som i den første film fungerer den bedst, når den ikke tager sig selv for alvorligt, og de to talentfulde instruktører bare leger med mediet og sætter nye standarder for at lave actionsekvenser og så ellers koncentrerer sig om at være historiefortællere. Tematikken med en masse pseudoreligiøse hentydninger og småfilosofiske betragtninger fylder for meget, bliver for snørklet og selvhøjtidelig, uden nogensinde at være ægte menneskelige dybe, provokerende eller tankevækkende (på den rigtige måde) og de bliver i sidste ende lidt for syntetisk og kryptiske. I den første var der også en del af den slags, og det gjorde måske nok filmen en lille smule bedre eller gav den i hvert fald et morsomt tvist, men der tog det heller ikke fokus fra det væsentlige, nemlig de stilistiske actionscener og den gode historie, der sad man bare med et stort indtryk af at der var mere bag overfladen end vi lige så, og på den måde var det fint og til at sluge, mens man bare kunne nyde, hvordan filmen totalt smadrede actiongenren som vi kendte den (positivt ment og den nye her, sætter jo også nye standarder og er atter engang tæt på at ødelægge genren, da man efter den ramasjang man ser her, må synes alle andre actionfilm virker temmelig apatiske).
En anden ting er, at i enkelte scener, oftest i Zion følte jeg mig hensat til “Star Wars” i en blanding af “Blade Runner” og Sarumans underjordiske grotter i “Lord Of The Rings” kulisser, og selv om jeg er stor fan af alle tre af disse film, så er det ikke det jeg forventer af “Matrix”, der vil jeg have total action, som det ellers kun ses i computerspil og tegneserier.
Morpheus tale til befolkningen i selvsamme by, var også lidt meget, den mindede om en gang propaganda vi kunne risikere at se i en amerikansk krigsfilm af Michael Bay og Jerry Bruckheimer. Man savner også regulær spænding, det er der kun lidt af, og den er på ingen måder overraskende som første film, selv om den har sine afsløringer af hemmeligheder, så overrumpler de ikke en sådan rigtigt, men det er sikkert også noget nær umuligt atter engang at have sådanne triumfer i ærmet til at skabe en forbløffende handling.
Handlingen her kan til gengæld være svært forståelig, der er så mange ting der ligger i et lag under selve hovedhistorien, så den komplekse beretning tvinger en til at følge godt med, og det er jo godt nok, hvis man altså ikke står af inden af selvsamme grund. Den mystiske “Arkitekts” tale er i hvert fald i dele, lettere uforståelig for normale mennesker, og kræver at man sætter sig ind i ting der ligger udenfor filmen, medmindre vi får opklaret hvad fanden han snakkede om i del 3, og i det han siger, kan man faktisk godt føle at der ligger en kile til forståelse af historien, medmindre det bare var halvvejs tågesnak.
Det der så trækker filmen helt vildt op, er den helt mageløse og stilistisk opulente tegneserieaction og de herligt overdrevne og løbskt barokke kampscener, som er noget af det mest vanvittige, medrivende og bedste jeg endnu har set, også selv om man i enkelte scener kan se at der er tale om computergrafik. Alle disse ekskvisitte actionscener er heldigvis også vidunderligt lange, helt usandsynligt fantasifulde, gennemslagskraftige og så afvekslende at de aldrig når at blive kedelige, man kan se på dem i timevis, det er helt sikkert slik for ens øjne, som de før er blevet kaldt. Jeg synes der var fortrinlig speed på, og selv om der bliver brugt en del slow motion, så bruges det imponerende flot og blev aldrig for meget til min smag.
Måske kan det på nogen virke lidt for meget, når Neo flyver rundt som en anden Superman (ikke for mig), men det ville på den anden side, set i forhold til at han jo har særstatus og det foregår inde i et computerprogram kaldet matrixen, være totalt ulogisk hvis han ikke kunne, jævnfør den forklaring vi får i etteren om hans muligheder for kun selv at sætte grænser for hans kunnen.
Teknisk er filmen jo også et bravurstykke, hvor lyd og billede sætter nye standarder for actionfilm. Underlægningsmusikken synes jeg dog ikke altid fungerede optimalt.
Hovedrollerne spilles hovedsageligt de samme som sidst, men en del nye ansigter er kommet til. Der spilles for det meste fint, selv om skuespillet næppe er i centrum i en sådan type film som her. Reeves er atter et okay valg til Neo, der render rundt i lang sort frakke og ligner en vampyr, det er nemlig en rolle som ikke kræver det store, udover rent fysisk og så se cool ud, og det kan han, trods et ifølge mig minimalt talent. Weaving er også stadig fortrinlig som agent Smith, der nu render rundt og spreder sig som en anden virus, mens han fyrer løjerligt morsomme bemærkninger af. Mest bemærkelsesværdigt af de “nye” skuespiller der er kommet til, er Bellucci og det er mest fordi hun er så fandens smuk, forførende og sexy (hvilket mændene har mest glæde af).
Ellers vil jeg til slut sige, at de negative ting jeg nævner, de ikke er så irriterende, at de ødelægger oplevelsen, jeg kedede mig aldrig undervejs. Det er stadig en af de mest fede action og sci-fic film man kan finde, den er bare ikke så god som den første, da den bruger en smule for meget tid på konfessionel sci-fic nonsens, og måske kunne have varet lidt kortere hvis man havde “ofret” lidt af det, og så prøvet at gøre den mere direkte spændende. Men hvem ved, måske sidste del bliver bedre?
Og hvis nogen savner en forklaring på hvad det hele i sidste ende går ud på, så er der jo frit spil. Måske alt viser sig at foregå i en computer og blot være et spil der spilles af en computernørd, langt ude i fremtiden? Jeg tror det ikke, men hvem ved.
Efterfølges af “The Matrix Revolutions”.
“Matrix” er gået fra at være en stilskabende og skelsættende action og sci-fic film, med en intelligent fortalt og gennemtænkt historie, til at minde om noget man kan kalde en episk storfilm og indimellem i den lidt gumpetunge ende, og selv om jeg elsker episke storfilm og på den baggrund ikke kan kritisere Matrix, så er jeg alligevel ikke så sikker på om det er et klogt træk.
Lige som i den første film fungerer den bedst, når den ikke tager sig selv for alvorligt, og de to talentfulde instruktører bare leger med mediet og sætter nye standarder for at lave actionsekvenser og så ellers koncentrerer sig om at være historiefortællere. Tematikken med en masse pseudoreligiøse hentydninger og småfilosofiske betragtninger fylder for meget, bliver for snørklet og selvhøjtidelig, uden nogensinde at være ægte menneskelige dybe, provokerende eller tankevækkende (på den rigtige måde) og de bliver i sidste ende lidt for syntetisk og kryptiske. I den første var der også en del af den slags, og det gjorde måske nok filmen en lille smule bedre eller gav den i hvert fald et morsomt tvist, men der tog det heller ikke fokus fra det væsentlige, nemlig de stilistiske actionscener og den gode historie, der sad man bare med et stort indtryk af at der var mere bag overfladen end vi lige så, og på den måde var det fint og til at sluge, mens man bare kunne nyde, hvordan filmen totalt smadrede actiongenren som vi kendte den (positivt ment og den nye her, sætter jo også nye standarder og er atter engang tæt på at ødelægge genren, da man efter den ramasjang man ser her, må synes alle andre actionfilm virker temmelig apatiske).
En anden ting er, at i enkelte scener, oftest i Zion følte jeg mig hensat til “Star Wars” i en blanding af “Blade Runner” og Sarumans underjordiske grotter i “Lord Of The Rings” kulisser, og selv om jeg er stor fan af alle tre af disse film, så er det ikke det jeg forventer af “Matrix”, der vil jeg have total action, som det ellers kun ses i computerspil og tegneserier.
Morpheus tale til befolkningen i selvsamme by, var også lidt meget, den mindede om en gang propaganda vi kunne risikere at se i en amerikansk krigsfilm af Michael Bay og Jerry Bruckheimer. Man savner også regulær spænding, det er der kun lidt af, og den er på ingen måder overraskende som første film, selv om den har sine afsløringer af hemmeligheder, så overrumpler de ikke en sådan rigtigt, men det er sikkert også noget nær umuligt atter engang at have sådanne triumfer i ærmet til at skabe en forbløffende handling.
Handlingen her kan til gengæld være svært forståelig, der er så mange ting der ligger i et lag under selve hovedhistorien, så den komplekse beretning tvinger en til at følge godt med, og det er jo godt nok, hvis man altså ikke står af inden af selvsamme grund. Den mystiske “Arkitekts” tale er i hvert fald i dele, lettere uforståelig for normale mennesker, og kræver at man sætter sig ind i ting der ligger udenfor filmen, medmindre vi får opklaret hvad fanden han snakkede om i del 3, og i det han siger, kan man faktisk godt føle at der ligger en kile til forståelse af historien, medmindre det bare var halvvejs tågesnak.
Det der så trækker filmen helt vildt op, er den helt mageløse og stilistisk opulente tegneserieaction og de herligt overdrevne og løbskt barokke kampscener, som er noget af det mest vanvittige, medrivende og bedste jeg endnu har set, også selv om man i enkelte scener kan se at der er tale om computergrafik. Alle disse ekskvisitte actionscener er heldigvis også vidunderligt lange, helt usandsynligt fantasifulde, gennemslagskraftige og så afvekslende at de aldrig når at blive kedelige, man kan se på dem i timevis, det er helt sikkert slik for ens øjne, som de før er blevet kaldt. Jeg synes der var fortrinlig speed på, og selv om der bliver brugt en del slow motion, så bruges det imponerende flot og blev aldrig for meget til min smag.
Måske kan det på nogen virke lidt for meget, når Neo flyver rundt som en anden Superman (ikke for mig), men det ville på den anden side, set i forhold til at han jo har særstatus og det foregår inde i et computerprogram kaldet matrixen, være totalt ulogisk hvis han ikke kunne, jævnfør den forklaring vi får i etteren om hans muligheder for kun selv at sætte grænser for hans kunnen.
Teknisk er filmen jo også et bravurstykke, hvor lyd og billede sætter nye standarder for actionfilm. Underlægningsmusikken synes jeg dog ikke altid fungerede optimalt.
Hovedrollerne spilles hovedsageligt de samme som sidst, men en del nye ansigter er kommet til. Der spilles for det meste fint, selv om skuespillet næppe er i centrum i en sådan type film som her. Reeves er atter et okay valg til Neo, der render rundt i lang sort frakke og ligner en vampyr, det er nemlig en rolle som ikke kræver det store, udover rent fysisk og så se cool ud, og det kan han, trods et ifølge mig minimalt talent. Weaving er også stadig fortrinlig som agent Smith, der nu render rundt og spreder sig som en anden virus, mens han fyrer løjerligt morsomme bemærkninger af. Mest bemærkelsesværdigt af de “nye” skuespiller der er kommet til, er Bellucci og det er mest fordi hun er så fandens smuk, forførende og sexy (hvilket mændene har mest glæde af).
Ellers vil jeg til slut sige, at de negative ting jeg nævner, de ikke er så irriterende, at de ødelægger oplevelsen, jeg kedede mig aldrig undervejs. Det er stadig en af de mest fede action og sci-fic film man kan finde, den er bare ikke så god som den første, da den bruger en smule for meget tid på konfessionel sci-fic nonsens, og måske kunne have varet lidt kortere hvis man havde “ofret” lidt af det, og så prøvet at gøre den mere direkte spændende. Men hvem ved, måske sidste del bliver bedre?
Og hvis nogen savner en forklaring på hvad det hele i sidste ende går ud på, så er der jo frit spil. Måske alt viser sig at foregå i en computer og blot være et spil der spilles af en computernørd, langt ude i fremtiden? Jeg tror det ikke, men hvem ved.
Efterfølges af “The Matrix Revolutions”.
22/05-2003