"It takes a thief..."
4.0
Intrigen kan virke lidt søgt, og trækker også lidt ud i dette Woody Allen opus 32. Men bortset fra det, er det en ofte frydefuld komedie, med tindrende vittige replikker i bedste old-time Screwball-stil.
"It takes a thief, to catch a thief", lyder et gammelt ordsprog. Og som i Hitchcocks klassiker - som Allen efterhånden er blevet en ivrig efterligner af -, må filmens hovedperson jagte en tyv, som alt tyder på er ham selv. Og som i Billy Wilders "Double Indemnity", tager handlingen sig ud i et forsikringsselskab.
Som altid er Allen på film omgivet af ypperligt velpropotionerede kvinder, her først og fremmest Charlize Theron (som dampende sensuel "femme fatale"), og Elizabeth Berkley (som mere uskyldig sekretær). I ligeså typisk Allen-stil, er det dog den, nok unge, men også fornuftige Helen Hunt, der er den rigtige partner, for den aldrende komiker.
Selv er Allen som altid neurotisk, møgirriterende - og fantastisk morsom. Sim filmskaber maler han ikke længere med den store pensel. Men stadig en af den mest præcise underholdere af idag.
"It takes a thief, to catch a thief", lyder et gammelt ordsprog. Og som i Hitchcocks klassiker - som Allen efterhånden er blevet en ivrig efterligner af -, må filmens hovedperson jagte en tyv, som alt tyder på er ham selv. Og som i Billy Wilders "Double Indemnity", tager handlingen sig ud i et forsikringsselskab.
Som altid er Allen på film omgivet af ypperligt velpropotionerede kvinder, her først og fremmest Charlize Theron (som dampende sensuel "femme fatale"), og Elizabeth Berkley (som mere uskyldig sekretær). I ligeså typisk Allen-stil, er det dog den, nok unge, men også fornuftige Helen Hunt, der er den rigtige partner, for den aldrende komiker.
Selv er Allen som altid neurotisk, møgirriterende - og fantastisk morsom. Sim filmskaber maler han ikke længere med den store pensel. Men stadig en af den mest præcise underholdere af idag.
19/09-2003