End Of The Line
4.0
Oversmart New Yorker manager (Farrell) tager telefonen da en tilsyneladende tilfældig telefonboks ringer midt i New York. Det viser sig at være en snigskytte der har ham på kornet, og han får nu valget at bekende alle sine synder, og det er mange, eller dø på stedet.
“Phone Booth” er en lille vellykket og spændende thriller som foregår i og omkring en telefonboks, og det er langt fra så kedeligt som det måske lyder. Den er holdt i en heldigvis kort spilletid, så ideen ikke når at blive udtømt og dermed kedelig. Den lever på sin yderst originale og opfindsomme historie, som er bygget op omkring nogle banale virkemidler og den er ordinært udført.
Det er på mange måder en meget moralsk historie, om at blive straffet for at gøre umoralske ting som utroskab og den slags, og man kan diskutere om vores hovedpersons moralske sammenbrud er plausibelt, fordi vi skal tro på at han faktisk mener det, og ikke kun tilstår sine synder for at overleve, men det ville jo trods alt kunne ske at et menneske presset til det yderste, faktisk får moralske tømmermænd over de ting han har bedrevet i sit liv.
Slutningen er desværre lettere forudsigelig, men indeholder dog enkelte overraskelser. Ellers må man rose instruktør Schumacher, der har en lang og broget karriere bag sig, for at fortælle sin historie stramt og med få midler have lavet en spændende og kompetent thriller ud af Larry Cohens manuskript, som ifølge mig fungerer bedst når man blot ser den som en spændingsfilm.
Der skal også gå en stor ros til Farrell, som atter engang gør det godt, den mand har star quality.
Filmen er en variant af 1996 produktionen “End Of The Line”.
Premieren blev i øvrigt en del forsinket, fordi filmen blev overhalet af virkeligheden, da en snigskytte begyndte at dræbe folk i Washington området.
“Phone Booth” er en lille vellykket og spændende thriller som foregår i og omkring en telefonboks, og det er langt fra så kedeligt som det måske lyder. Den er holdt i en heldigvis kort spilletid, så ideen ikke når at blive udtømt og dermed kedelig. Den lever på sin yderst originale og opfindsomme historie, som er bygget op omkring nogle banale virkemidler og den er ordinært udført.
Det er på mange måder en meget moralsk historie, om at blive straffet for at gøre umoralske ting som utroskab og den slags, og man kan diskutere om vores hovedpersons moralske sammenbrud er plausibelt, fordi vi skal tro på at han faktisk mener det, og ikke kun tilstår sine synder for at overleve, men det ville jo trods alt kunne ske at et menneske presset til det yderste, faktisk får moralske tømmermænd over de ting han har bedrevet i sit liv.
Slutningen er desværre lettere forudsigelig, men indeholder dog enkelte overraskelser. Ellers må man rose instruktør Schumacher, der har en lang og broget karriere bag sig, for at fortælle sin historie stramt og med få midler have lavet en spændende og kompetent thriller ud af Larry Cohens manuskript, som ifølge mig fungerer bedst når man blot ser den som en spændingsfilm.
Der skal også gå en stor ros til Farrell, som atter engang gør det godt, den mand har star quality.
Filmen er en variant af 1996 produktionen “End Of The Line”.
Premieren blev i øvrigt en del forsinket, fordi filmen blev overhalet af virkeligheden, da en snigskytte begyndte at dræbe folk i Washington området.
25/09-2003