Alt for Amerikansk, men flot
3.0
Markedsført som en low-key, uformel dokumentar med 3D billeder af Titanic, Ghost of the Abyss giver et fascinerende indblik i James Cameron's bundløse ego. Bill Paxton, hvis monotone fremfærd efterhånden er fast inventar i alle Cameron projekter, havde i "Titanic" en mindre rolle som ekspeditionsleder og Titanic forsker. Her bliver han - en "regular joe" uden faglige forudsætninger slæbt med på Cameron's private eventyr til Titanic i 2001. Paxton's banale kommentarer og indtryk ledsager filmens billeder hele vejen igennem, og der er smurt tykt på. Filmen tør ikke lade de smukke billeder af Titanic stå alene - der er konstant distraktion i form af special effects og 3D rekonstruktioner og iscenesættelser med skuespillere spøgelsesagtigt superimposeret ind over billederne af vraget. Der vises hele tiden simulerede views udefra og ind gennem u-bådens små vinduer således at vi kan iagttage Bill Paxton's perfekt belyste ansigt mens han reagerer på et eller andet som måske er det vi lige har set, måske noget helt andet, og det ser så falsk ud at det sagtens kunne være optaget i et studie. Det fremgår ikke altid om det der bliver vist er virkelighed eller simulation, og i det hele taget er der redigeret så kraftigt og lagt så tykt på at det samlede indtryk virker omtrent så ærligt og beskrivende som dagens sammendrag af gårsdagens "Big Brother" kamera optagelser. Men bevares, teknikken er flot - Cameron slæbte masser af lys og 3D kameraer med sig ned på havets bund, og der kom mange flotte optagelser ud af det. Det skinner trods alt igennem at Cameron ligesom os er fascineret af Titanic's historie, og rent faktisk af egen lomme og ægte interesse har stablet en fantastisk ekspedition på benene. De som interesserer sig for Titanic og dets tragiske skæbne, bør være taknemmelige for de mange flotte 3D optagelser der kom ud af denne ekspedition. Kun en lille mængde af de samlede optagelser indgår i filmen, og man kan forestille sig flere materialer kunne udgives på DVD. Måske med lidt kreativt redigerings arbejde man kan sakse Paxton og overflødige effekter ud. Filmen vises med to forskelligt polariserede projektorer og publikum modtager et sæt tilsvarende polariserede briller. Denne metode er langt bedre end de gammeldags rød-grøn filter typer, og resultatet er fremragende - fornemmelsen af tilstedeværelse er overbevisende.
19/10-2003