I audiens hos magien
6.0
Den definitive romantiske komedie ! - 'Roman Holiday', med den for en gang skyld virkelig gode danske titel 'Prinsessen holder fridag' er stadig i 50-året for dens fremkomst båret af så overlegen elegance, hygge, humor og romantik, at det stadig ikke er blevet matchet.
Audrey Hepburn er den smukke unge prinsesse, der under et ophold i Rom, flygter og møder journalisten Gregory Peck, der af skæbnens veje er sat til at lave et interview med prinsessen. Han får en ide, hun får en ide, skæbnen får en ide - og sammen oplever de et vidunderligt døgn, inden de må sande, at "lige børn leger bedst".
Filmen kan godt ses som een lang drøm, fra da Ann får sin nervemedicin. Det kan tolkes som hendes underbevidste drøm om et andet liv, og kærligheden. Men til sidst også selverkendelsen af, at hun er født til noget andet.
Filmen har den ene mere fantastiske scene efter den anden. Replikkerne bobler frydefuldt i luften, kemien mellem skuespillerne er forrygende, og smukt filmet i sort og hvid - Det er svært at forstå at William Wyler ønskede den i farver. Man lever med i personerne, der dermed opfylder filmkunstens største opgave: at nedbryde skellet mellem lærred og publikum.
Audrey Hepburn er dårende dejlig i den rolle, der sikrede hende en Oscar. Med hende i nærheden, forstår man godt, at Gregory Peck lægger sig i sadlen som sprælsk (!) bejler, der sander at følelsen af ægte kærlighed slår alt andet. - De har den kemi, der skal til, for at man som publikum identificerer, eller i det mindste interesserer sig for dem.
Et par gode biroller: Eddie Irwing, som fotografen, der skal hjælpe med Joes plan; Hartley Power som chefredaktøren; og Paulo Carlini som den forelskede frisør, for hvem det volder så mange kvaler, at klippe Hepburns lange hår kort - Plus mange flere.
Og slutningen er uforglemmelig - og måske netop i kraft af dens bittersødme; det virker langt stærkere end genrens traditionelle happy-endings.
William Wyler, mere håndværker end auteur, har lavet andre uforglemmelige film, her tænkes først og fremmest på 'The Best Year of Our Lives' og 'Ben Hur', men det er her, i den mere uforpligtende afdeling, at han for alvor bliver tidløs. 'Prinsessen holder fridag' er fra drømmefabrikken Hollywood - en rigtig klassiker.
Audrey Hepburn er den smukke unge prinsesse, der under et ophold i Rom, flygter og møder journalisten Gregory Peck, der af skæbnens veje er sat til at lave et interview med prinsessen. Han får en ide, hun får en ide, skæbnen får en ide - og sammen oplever de et vidunderligt døgn, inden de må sande, at "lige børn leger bedst".
Filmen kan godt ses som een lang drøm, fra da Ann får sin nervemedicin. Det kan tolkes som hendes underbevidste drøm om et andet liv, og kærligheden. Men til sidst også selverkendelsen af, at hun er født til noget andet.
Filmen har den ene mere fantastiske scene efter den anden. Replikkerne bobler frydefuldt i luften, kemien mellem skuespillerne er forrygende, og smukt filmet i sort og hvid - Det er svært at forstå at William Wyler ønskede den i farver. Man lever med i personerne, der dermed opfylder filmkunstens største opgave: at nedbryde skellet mellem lærred og publikum.
Audrey Hepburn er dårende dejlig i den rolle, der sikrede hende en Oscar. Med hende i nærheden, forstår man godt, at Gregory Peck lægger sig i sadlen som sprælsk (!) bejler, der sander at følelsen af ægte kærlighed slår alt andet. - De har den kemi, der skal til, for at man som publikum identificerer, eller i det mindste interesserer sig for dem.
Et par gode biroller: Eddie Irwing, som fotografen, der skal hjælpe med Joes plan; Hartley Power som chefredaktøren; og Paulo Carlini som den forelskede frisør, for hvem det volder så mange kvaler, at klippe Hepburns lange hår kort - Plus mange flere.
Og slutningen er uforglemmelig - og måske netop i kraft af dens bittersødme; det virker langt stærkere end genrens traditionelle happy-endings.
William Wyler, mere håndværker end auteur, har lavet andre uforglemmelige film, her tænkes først og fremmest på 'The Best Year of Our Lives' og 'Ben Hur', men det er her, i den mere uforpligtende afdeling, at han for alvor bliver tidløs. 'Prinsessen holder fridag' er fra drømmefabrikken Hollywood - en rigtig klassiker.
30/10-2003