Korruptionens by

3.0
Instruktøren Harold Becker viser sig med denne thriller endnu en gang som en kompetent genreinstruktør - hans tidligere film omfatter den fine %u201CSea of Love%u201D og den næsten lige så vellykkede %u201CSkinnet bedrager%u201D.

New York er den ene af de tre hovedrolle indehavere i "City Hall". De to andre er Al Pacino, der spiller New Yorks borgmester, John Pappas, og John Cusack som er hans rådgiver og assistent, Kevin Calhoun. De to har et nært forhold, Calhoun betragter Pappas som sin læremester, ligesom Calhoun til gengæld er Pappas%u2019 mest betroede medarbejder. Men da en seksårig dreng en dag bliver dræbt i et opgør mellem en politibetjent og en narkopusher, bliver Calhouns og Pappas%u2019 evner som politikere og samarbejdspartnere sat på prøve.

Betjenten har nemlig arbejdet på kanten af reglementet, og pusheren havde forbindelser til mafiaen. Der synes med andre ord at være andet og mere på spil end et tilfældigt gadeopgør. At ingen af de to overlever forhindrer opklaringsarbejdet yderligere, og Calhoun får efterhånden en fornemmelse af at sagen leder mod toppen af New Yorks ledelse.

Hvis dette plot lyder (for) gennemprøvet, så er det værd at bemærke, at filmen faktisk giver en nuanceret skildring af de personer, der står bag dens mange slette gerninger. Der sættes forståelige menneskelige motiver bag handlinger som rettelig må betegnes korrupte. Og det er her byen New York kommer ind som medspiller i filmen. For hvordan holde hovedet koldt og altid undgå kompromiser i dette koncentrat af en storby.

De der syntes, at Pacino spillede rigeligt manisk i "Heat", vil få et problem med hans præstation i %u201CCity Hall%u201D. De der, ligesom jeg, har en forkærlighed for hans let patetiske, storladne udstråling, vil bære over - undtagen i den fælt overgjorte scene, hvor han holder en tale for den dræbte dreng. Dér var jeg tæt på at få nok. Cusack er god og troværdig som Calhoun, men desværre også lige ved at være lidt kedelig. Filmens største spil leverer imidlertid Martin Landau i en lille rolle som dommer Walter Stern. Han tilfører sin figur den tragiske dybde som også kendetegnede hans portræt af Bela Lugosi i Tim Burtons %u201CEd Wood%u201D.

En konflikt der præsenteres med mange facetter, en god brug af lokaliteten New York og ganske solidt skuespil bærer %u201CCity Hall%u201D sikkert hjem. Den er ikke helt uden skønhedsfejl, men er absolut et godt bud på en stilsikker thriller, der vil lidt mere, end hvad vi efterhånden forventer af genren
City Hall