Ikke meget nyt fra Bodnia
3.0
Jeg ville gerne sige en masse pæne ting om Kim Bodnias nyeste film, men sandt at sige så ligner det lidt for meget noget, vi har set før, endda flere gange.
Igen er Bodnia hovedpersonen, der vælter rundt i København for at løse de problemer, han er havnet i. At han denne gang er strømer, betyder i grunden ikke så meget.
Med skuespillere som Nicolas Bro, Robert Hansen, Nikolaj Coster-Waldau, Thomas Bo Larsen, Iben Hjejle og Jens Okking, havde jeg forventet at figur-galleriet spændte vidt, men bortset fra Bodnia er alle andre tæt på at være rene statister.
Bodnia følger man til gengæld så tæt, at det næsten er trættende. At se ham vade fra Herodes til Pilatus for at klinke skårene bliver i længden noget af en ørkenvandring, især hvis man har set Pusher (og det har vi vel alle...)
Men Bodnia gør det egentlig meget godt, og jeg kunne sagtens leve med det, hvis ikke det var fordi alle de øvrige personer var så fraværende under hele filmen. Vi har set "de idiot-kriminelle" flere gange nu (Pusher, I Kina spiser de hunde, Rembrandt, etc.), og det er ikke nyt mere.
Især gruppen af nævenyttige små-kriminelle, der skaber alle problemerne, er så irriterende og usammenhængende, at det næsten er fornærmende. I starten fucker de godt og grundigt op under et indbrud, og derefter laver de intet, og vi får dem kun at se når de så skal have nogle bank. Bemærk f.eks. hvordan de åbenbart end ikke kan klare at passe på den sygeliggende Rene Dif, der næppe kan gøre meget modstand. Men det kan de heller ikke finde ud af. Her har vi faktisk noget at hul i historien, for samtidig med at de forstyrrede Rene Dif er forsvundet, så holder filmen fast på, at kammeraterne var på hospitalet, da han forsvandt... Ups!
Ellers fungerer tingene sådan set godt nok indtil hen mod slutningen, hvor man i forsøget på at levere action-braget er pinligt tæt på at miste grebet om filmen, der kammer helt over i udflippede og usammenhængende eksplosioner og skyderier.
Jeg havde godt nok forventet, at Lasse Spang Olsen havde lidt bedre fat om historien og action-sekvenserne. Det var trods alt også ham, der lavede 'I Kina spiser de hunde'. Men 'Den gode strømer' er en meget jævn film, der lidt diffust forsøger at pladre sig igennem sin i forvejen ikke alt for sammenhængende handling. Kom igen, Lasse og Kim.
(Håber sgu ikke jeg får Kims personlige tæskehold på nakken nu...)
Igen er Bodnia hovedpersonen, der vælter rundt i København for at løse de problemer, han er havnet i. At han denne gang er strømer, betyder i grunden ikke så meget.
Med skuespillere som Nicolas Bro, Robert Hansen, Nikolaj Coster-Waldau, Thomas Bo Larsen, Iben Hjejle og Jens Okking, havde jeg forventet at figur-galleriet spændte vidt, men bortset fra Bodnia er alle andre tæt på at være rene statister.
Bodnia følger man til gengæld så tæt, at det næsten er trættende. At se ham vade fra Herodes til Pilatus for at klinke skårene bliver i længden noget af en ørkenvandring, især hvis man har set Pusher (og det har vi vel alle...)
Men Bodnia gør det egentlig meget godt, og jeg kunne sagtens leve med det, hvis ikke det var fordi alle de øvrige personer var så fraværende under hele filmen. Vi har set "de idiot-kriminelle" flere gange nu (Pusher, I Kina spiser de hunde, Rembrandt, etc.), og det er ikke nyt mere.
Især gruppen af nævenyttige små-kriminelle, der skaber alle problemerne, er så irriterende og usammenhængende, at det næsten er fornærmende. I starten fucker de godt og grundigt op under et indbrud, og derefter laver de intet, og vi får dem kun at se når de så skal have nogle bank. Bemærk f.eks. hvordan de åbenbart end ikke kan klare at passe på den sygeliggende Rene Dif, der næppe kan gøre meget modstand. Men det kan de heller ikke finde ud af. Her har vi faktisk noget at hul i historien, for samtidig med at de forstyrrede Rene Dif er forsvundet, så holder filmen fast på, at kammeraterne var på hospitalet, da han forsvandt... Ups!
Ellers fungerer tingene sådan set godt nok indtil hen mod slutningen, hvor man i forsøget på at levere action-braget er pinligt tæt på at miste grebet om filmen, der kammer helt over i udflippede og usammenhængende eksplosioner og skyderier.
Jeg havde godt nok forventet, at Lasse Spang Olsen havde lidt bedre fat om historien og action-sekvenserne. Det var trods alt også ham, der lavede 'I Kina spiser de hunde'. Men 'Den gode strømer' er en meget jævn film, der lidt diffust forsøger at pladre sig igennem sin i forvejen ikke alt for sammenhængende handling. Kom igen, Lasse og Kim.
(Håber sgu ikke jeg får Kims personlige tæskehold på nakken nu...)
19/04-2004