En klassiker
6.0
Så er tiden kommet til at anmelde de få film Scope har at byde på med min yndlingsinstruktør. Yndlingsinstruktør snarere af nostalgiske grunde fremfor filmiske. Indrømmet, han er ikke i samme klasse som Scorsese, DePalma, Spielberg, Tarantino, Scott eller Kubrick, men han har haft en emne til at underholde mig med sit interessante og til tider skræmmende univers igennem hele min barndom/ungdom. Mandens navn er John Carpenter.
John Carpenter er sammen med Wes Craven en af pionærerne indenfor gyser/slasher genren og var op igennem 70érne og 80érne en af trendsætterne indenfor denne genre. Udover at lave underholdende film, må man indrømme at manden også er i besiddelse af et filmisk talent, hvilket især kommer frem i hans tidlige film.
Han har derudover altid haft for vane, at producere musikken til sine film selv og har igennem tiden produceret nogle numre, som kunne få det til at løbe koldt ned ad ryggen på folk, simpelthen pga. de flashbacks de får til filmen. Nummeret til Halloween er da heller ingen undtagelse og er et af de numre, som folk ikke er i tvivl om hvor stammer fra, når de hører det. Måske lige overgået af temaerne fra "Dødens gab", "Psycho" og "Eksorcisten".
Denne film er måske John Carpenters "finest hour", idet han ved hjælp af ganske få midler har formået at skabe en gyser, som er gået over i historien som en af de mest skræmmende og originale. Den blev i årene efter forsøgt kopieret i utallige forsøg. Nok med "Fredag d. 13" som den mest vellykkede.
Den eneste rigtig kendte skuespiller i filmen på dette tidspunkt var Donald Pleasence. Hans salær (til trods for at det drejede sig om småpenge sammenlignet med i dag) var derfor også en af de største udgifter for denne produktion. I et forsøg på at spare penge blev han derfor af producenterne tilbudt, at få en procentdel af hvad filmen indtjente i stedet for sit salær. Pleasence som ikke vidste at denne lille independent horror film ville gå inde og indspille femhundrede gange sit eget budget, takkede pænt "nej tak" og nøjedes med sit sølle salær. Et træk han sikkert har fortrudt indtil den dag han døde.
Det uhyggelige ved "Halloween" er, at morderen er fuldstændig blottet for følelser og ingen idé har om, hvad der er rigtigt og forkert. Det eneste han ved, er at han er nødt til at dræbe. Det at han heller ikke kommer med smarte bemærkninger som f.eks. Freddy Krueger, er med til at gøre figuren endnu mere creepy.
Halloween masken som den kære sindsforvirrede morder Michael Myers bærer, er den mest ubehagelige maske, der til dags dato er brugt i en gyser film og dens tomme udtryk symboliserer ganske udmærket, at personen er blottet for medfølelse. Der er da heller ingen tvivl om, at denne maske ligger til baggrund for, at Wes Craven valgte den maske han gjorde til sin Scream trilogi. Da disse film både var et spoof og en hyldest til de gamle gyser/horror film fra 70érne og 80érne.
Efter min mening kan de ikke lave gysere mere, som de kunne dengang. I dag bliver det mere til nogle ungdomsfilm med nogle coole teenagere og en morder som nærmest er halvkomisk i sit forsøg på at udradere hele banden. Der er måske lagt en masse billige chok effekter ind i disse film, men hvor er stemningen henne? Hvor er uhyggen. Mange teenagere i dag synes at en gyser er kedelig, hvis man ikke får nogle gevaldige chok undervejs. Det er jo ikke derfor det hedder en gyser. En vellykket gyser i mine øjne, er en film som hele tiden formår at holde sin tilskuer på kanten af sædet og skaber en ubehagelig stemning. De mest uhyggelige gysere er mange gange dem med scener, der insinuerer, at der er ved at skulle ske noget creepy, uden at det nødvendigvis sker.
De eneste film som formår at skabe den stemning i dag, er de asiatiske gysere, som f.eks. The Ring, Ju-On, The Eye og Dark Water.
Jeg savner personligt film i stil som dem vi fik i 70-80érne. Film som "Den usynlige forfølger", "the Changeling", "Er der nogen?", "Pet Semetary", "Eksorcisten" og "Eksorcisten III". Sidsnævnte indeholder faktisk noget af det mest ubehagelig jeg har set på film. Ja paradoksalt nok vha. en chok effekt, men en effekt som gjorde, at det tog et par sekunder før jeg fattede, hvad der lige var foregået og som tog ti minutter yderligere, at ryste af mig. Faktisk er Eksorcisten III en udmærket film, hvilket er en bedrift i sig selv, da toéren er på min top fem over de dårligste film, jeg nogensinde har set. Hvad sker der for dig John Boorman?? Nå tilbage til Halloween!
Halloween har foreløbig ikke mindre end 8 efterfølgere og der var på et tidspunkt en slags konkurrence gående om, hvilke producenter der ville kunne lave flest sequels: "A nightmare on Elm Street" serien, "Halloween" serien eller "Fredag d. 13" serien. Foreløbig fører "Fredag d. 13" ved hjælp af sine 10 film, hvis man ikke inkluderer "Jason VS Freddy".
Halloween II fortsætter samme aften, hvor etteren slutter og foregår næsten hele filmen på et sygehus. I stil med den gamle gyserklassiker fra Canada "En morder går stuegang". Jamie Lee Curtis og Donald Pleasence står igen overfor "the Shape", som Michael Myers også kaldes.
Halloween III var et forsøg fra producenternes side på at afvige fuldstændigt fra Michael Myers historien og i stedet for lave en anderledes gyser, hvis eneste fælles træk med de to første var, at det foregik omkring Halloween. Denne gang med en sindssyg legetøjsmager som baggrund for al gruen. Til trods for ok underholdningsværdi lykkedes det dog ikke, at overgå Michael Myers og han skulle år efter vende tilbage i:
Halloween 4, hvor vi bliver introduceret for hans niece, som også er med i:
Halloween 5 og bliver spillet af lille Danielle Harris (som også spiller Bruce Willis lille næsvis datter i "The Last Boyscout" og senere hen genoptager gysergenren i "Urban Legend").
I Halloween 6 begynder man at få svar på nogle af de mystiske ting som begynder at foregå i 5éren (og fortsætter i 6éren), kun for at måtte sande, at serien går af sporet, da "Scream" succesen vækker liv i de gamle gysere og man derfor beslutter at genskabe den gamle stemning fra etteren (uden synderligt held) og derfor laver H20, som man vel nærmest må sige, skal foregå i kølvandet på Halloween 1 og 2. Niecen fra 4éren og 5éren har nu aldrig eksisteret, eftersom Jamie Lee Curtis nu har en søn (Josh Hartnett) og da dette skulle være hendes datter, eftersom hun er Michael Myers bror, så giver det jo ingen mening. Forvirret?? Så er vi to. Filmen blev dog en rimelig succes og blev derfor fulgt op med nummer 8 i serien, som er inspireret af reality showsene "Fear" fra fjernsynet. Det går nemlig ud på, at en flok unge mennesker skal spærres ind i Michael Myers barndomshus en nat iført kameraer. Alt dette bliver overvåget af rap ikonet Busta Rhymes, som er direkte belastende.
Hvorfor er det altid de dårligste rappere, som begynder at medvirke i film? P.Diddy, Busta Rhymes og Will Smith. Jo det giver vel egentlig mening, når de nu ikke fungerede med en mikrofon i hånden.
Angående den diskussion som har kørt herinde, om hvorvidt denne film har været inspiration for det mord, som er blevet begået:
Sikke noget fis! Som så mange andre allerede har påpeget herinde, så skal man være syg i hovedet allerede, for at blive inspireret af en film. Selv om en syg person får en idé fra en film til at gå hen og myrde en anden person, ja så var det uundgåelige alligevel sket på et eller andet tidspunkt.
I England bandlyste de på et tidspunkt også "Barneleg 3", fordi nogle unger havde set filmen og derved var blevet inspireret til at myrde en tredje unge på samme måde som i filmen. Altsammen meget tragisk, men var det ikke en idé at bandlyse forældrene i stedet for. For at lade børnene have muligheden for at se sådan en film?
Hvad med sangen af Boomtown Rats (Bob Geldorfs gamle band) "I don´t like mondays", som omhandler en episode fra 70érne (eller var det 80érne), hvor en dreng en mandag morgen i England tog over på sin skole og pløkkede hele sin klasse og lærerinde ned. Da han blev spurgt hvorfor han dog i alverden havde begået denne sindssyge gerning, svarede han blot: "I don´t like mondays". Skulle vi så bandlyse mandage, fordi de kan være en dårlig inspiration? (Hmmm. Det lyder nu egentlig som en god idé. Så har vi to søndage i stedet for). Nej, som teksten også siger:
"They can see no reason, ´cause there are no reason. What reason do you need to die?". Ingen mening. Drengen må have haft svære psykiske problemer. Det er også kun i et så dobbeltmoralsk land som USA, at man gang på gang hører om disse unge, der skyder deres klassekammerater og så skyder skylden på film som "Streets of New York" (Scenen hvor Leonardo Di Caprio drømmer, at han påført en trenchcoat går over på skolen og skyder de klassekammerater han ikke kunne lide). De lever (i USA) i et samfund hvor sex nærmest er et tabu emne, men det at eje et gevær og "Beskytte sin ejendom" bliver glorificeret.
Se på shows som "Jerry Springer". De slås og kaster med stole, men der kommer censur på hvis de bander eller viser legmesdele frem.
Chris Rock sagde det bedst i sit stand-up show "Bigger & Blacker":
"Everybody want´s to know what kind of music where they listening to. What kind of movies did they watch? What about "Crazy"?? What? You can´t be crazy nomore? Did we eliminate the word "Crazy" from the dictionary?? Fuck the movie, fuck the record! Craaaazy!"
Nu har jeg været vidt omkring, men vil slutte af med at give denne film 6 stjerner, for simpelthen at være en af pionærerne og en af de bedste indenfor dens genre.
til Scope: Det ville være rart, hvis I ville tilføje nogle flere John Carpenter film. Film som f.eks.: "Dark Star", "Sidste nat på station 13", "The Thing", "Elvis" (m./Kurt Russel), "Christine", "In the mouth of madness", "Prince of darkness (I en kælder sort som kul), Hvem springer kineserne for (Big trouble in Little China), "Starman", "Skjulte fjender" (They Live!), som jeg mener Matrix er stærkt inspireret af!
John Carpenter er sammen med Wes Craven en af pionærerne indenfor gyser/slasher genren og var op igennem 70érne og 80érne en af trendsætterne indenfor denne genre. Udover at lave underholdende film, må man indrømme at manden også er i besiddelse af et filmisk talent, hvilket især kommer frem i hans tidlige film.
Han har derudover altid haft for vane, at producere musikken til sine film selv og har igennem tiden produceret nogle numre, som kunne få det til at løbe koldt ned ad ryggen på folk, simpelthen pga. de flashbacks de får til filmen. Nummeret til Halloween er da heller ingen undtagelse og er et af de numre, som folk ikke er i tvivl om hvor stammer fra, når de hører det. Måske lige overgået af temaerne fra "Dødens gab", "Psycho" og "Eksorcisten".
Denne film er måske John Carpenters "finest hour", idet han ved hjælp af ganske få midler har formået at skabe en gyser, som er gået over i historien som en af de mest skræmmende og originale. Den blev i årene efter forsøgt kopieret i utallige forsøg. Nok med "Fredag d. 13" som den mest vellykkede.
Den eneste rigtig kendte skuespiller i filmen på dette tidspunkt var Donald Pleasence. Hans salær (til trods for at det drejede sig om småpenge sammenlignet med i dag) var derfor også en af de største udgifter for denne produktion. I et forsøg på at spare penge blev han derfor af producenterne tilbudt, at få en procentdel af hvad filmen indtjente i stedet for sit salær. Pleasence som ikke vidste at denne lille independent horror film ville gå inde og indspille femhundrede gange sit eget budget, takkede pænt "nej tak" og nøjedes med sit sølle salær. Et træk han sikkert har fortrudt indtil den dag han døde.
Det uhyggelige ved "Halloween" er, at morderen er fuldstændig blottet for følelser og ingen idé har om, hvad der er rigtigt og forkert. Det eneste han ved, er at han er nødt til at dræbe. Det at han heller ikke kommer med smarte bemærkninger som f.eks. Freddy Krueger, er med til at gøre figuren endnu mere creepy.
Halloween masken som den kære sindsforvirrede morder Michael Myers bærer, er den mest ubehagelige maske, der til dags dato er brugt i en gyser film og dens tomme udtryk symboliserer ganske udmærket, at personen er blottet for medfølelse. Der er da heller ingen tvivl om, at denne maske ligger til baggrund for, at Wes Craven valgte den maske han gjorde til sin Scream trilogi. Da disse film både var et spoof og en hyldest til de gamle gyser/horror film fra 70érne og 80érne.
Efter min mening kan de ikke lave gysere mere, som de kunne dengang. I dag bliver det mere til nogle ungdomsfilm med nogle coole teenagere og en morder som nærmest er halvkomisk i sit forsøg på at udradere hele banden. Der er måske lagt en masse billige chok effekter ind i disse film, men hvor er stemningen henne? Hvor er uhyggen. Mange teenagere i dag synes at en gyser er kedelig, hvis man ikke får nogle gevaldige chok undervejs. Det er jo ikke derfor det hedder en gyser. En vellykket gyser i mine øjne, er en film som hele tiden formår at holde sin tilskuer på kanten af sædet og skaber en ubehagelig stemning. De mest uhyggelige gysere er mange gange dem med scener, der insinuerer, at der er ved at skulle ske noget creepy, uden at det nødvendigvis sker.
De eneste film som formår at skabe den stemning i dag, er de asiatiske gysere, som f.eks. The Ring, Ju-On, The Eye og Dark Water.
Jeg savner personligt film i stil som dem vi fik i 70-80érne. Film som "Den usynlige forfølger", "the Changeling", "Er der nogen?", "Pet Semetary", "Eksorcisten" og "Eksorcisten III". Sidsnævnte indeholder faktisk noget af det mest ubehagelig jeg har set på film. Ja paradoksalt nok vha. en chok effekt, men en effekt som gjorde, at det tog et par sekunder før jeg fattede, hvad der lige var foregået og som tog ti minutter yderligere, at ryste af mig. Faktisk er Eksorcisten III en udmærket film, hvilket er en bedrift i sig selv, da toéren er på min top fem over de dårligste film, jeg nogensinde har set. Hvad sker der for dig John Boorman?? Nå tilbage til Halloween!
Halloween har foreløbig ikke mindre end 8 efterfølgere og der var på et tidspunkt en slags konkurrence gående om, hvilke producenter der ville kunne lave flest sequels: "A nightmare on Elm Street" serien, "Halloween" serien eller "Fredag d. 13" serien. Foreløbig fører "Fredag d. 13" ved hjælp af sine 10 film, hvis man ikke inkluderer "Jason VS Freddy".
Halloween II fortsætter samme aften, hvor etteren slutter og foregår næsten hele filmen på et sygehus. I stil med den gamle gyserklassiker fra Canada "En morder går stuegang". Jamie Lee Curtis og Donald Pleasence står igen overfor "the Shape", som Michael Myers også kaldes.
Halloween III var et forsøg fra producenternes side på at afvige fuldstændigt fra Michael Myers historien og i stedet for lave en anderledes gyser, hvis eneste fælles træk med de to første var, at det foregik omkring Halloween. Denne gang med en sindssyg legetøjsmager som baggrund for al gruen. Til trods for ok underholdningsværdi lykkedes det dog ikke, at overgå Michael Myers og han skulle år efter vende tilbage i:
Halloween 4, hvor vi bliver introduceret for hans niece, som også er med i:
Halloween 5 og bliver spillet af lille Danielle Harris (som også spiller Bruce Willis lille næsvis datter i "The Last Boyscout" og senere hen genoptager gysergenren i "Urban Legend").
I Halloween 6 begynder man at få svar på nogle af de mystiske ting som begynder at foregå i 5éren (og fortsætter i 6éren), kun for at måtte sande, at serien går af sporet, da "Scream" succesen vækker liv i de gamle gysere og man derfor beslutter at genskabe den gamle stemning fra etteren (uden synderligt held) og derfor laver H20, som man vel nærmest må sige, skal foregå i kølvandet på Halloween 1 og 2. Niecen fra 4éren og 5éren har nu aldrig eksisteret, eftersom Jamie Lee Curtis nu har en søn (Josh Hartnett) og da dette skulle være hendes datter, eftersom hun er Michael Myers bror, så giver det jo ingen mening. Forvirret?? Så er vi to. Filmen blev dog en rimelig succes og blev derfor fulgt op med nummer 8 i serien, som er inspireret af reality showsene "Fear" fra fjernsynet. Det går nemlig ud på, at en flok unge mennesker skal spærres ind i Michael Myers barndomshus en nat iført kameraer. Alt dette bliver overvåget af rap ikonet Busta Rhymes, som er direkte belastende.
Hvorfor er det altid de dårligste rappere, som begynder at medvirke i film? P.Diddy, Busta Rhymes og Will Smith. Jo det giver vel egentlig mening, når de nu ikke fungerede med en mikrofon i hånden.
Angående den diskussion som har kørt herinde, om hvorvidt denne film har været inspiration for det mord, som er blevet begået:
Sikke noget fis! Som så mange andre allerede har påpeget herinde, så skal man være syg i hovedet allerede, for at blive inspireret af en film. Selv om en syg person får en idé fra en film til at gå hen og myrde en anden person, ja så var det uundgåelige alligevel sket på et eller andet tidspunkt.
I England bandlyste de på et tidspunkt også "Barneleg 3", fordi nogle unger havde set filmen og derved var blevet inspireret til at myrde en tredje unge på samme måde som i filmen. Altsammen meget tragisk, men var det ikke en idé at bandlyse forældrene i stedet for. For at lade børnene have muligheden for at se sådan en film?
Hvad med sangen af Boomtown Rats (Bob Geldorfs gamle band) "I don´t like mondays", som omhandler en episode fra 70érne (eller var det 80érne), hvor en dreng en mandag morgen i England tog over på sin skole og pløkkede hele sin klasse og lærerinde ned. Da han blev spurgt hvorfor han dog i alverden havde begået denne sindssyge gerning, svarede han blot: "I don´t like mondays". Skulle vi så bandlyse mandage, fordi de kan være en dårlig inspiration? (Hmmm. Det lyder nu egentlig som en god idé. Så har vi to søndage i stedet for). Nej, som teksten også siger:
"They can see no reason, ´cause there are no reason. What reason do you need to die?". Ingen mening. Drengen må have haft svære psykiske problemer. Det er også kun i et så dobbeltmoralsk land som USA, at man gang på gang hører om disse unge, der skyder deres klassekammerater og så skyder skylden på film som "Streets of New York" (Scenen hvor Leonardo Di Caprio drømmer, at han påført en trenchcoat går over på skolen og skyder de klassekammerater han ikke kunne lide). De lever (i USA) i et samfund hvor sex nærmest er et tabu emne, men det at eje et gevær og "Beskytte sin ejendom" bliver glorificeret.
Se på shows som "Jerry Springer". De slås og kaster med stole, men der kommer censur på hvis de bander eller viser legmesdele frem.
Chris Rock sagde det bedst i sit stand-up show "Bigger & Blacker":
"Everybody want´s to know what kind of music where they listening to. What kind of movies did they watch? What about "Crazy"?? What? You can´t be crazy nomore? Did we eliminate the word "Crazy" from the dictionary?? Fuck the movie, fuck the record! Craaaazy!"
Nu har jeg været vidt omkring, men vil slutte af med at give denne film 6 stjerner, for simpelthen at være en af pionærerne og en af de bedste indenfor dens genre.
til Scope: Det ville være rart, hvis I ville tilføje nogle flere John Carpenter film. Film som f.eks.: "Dark Star", "Sidste nat på station 13", "The Thing", "Elvis" (m./Kurt Russel), "Christine", "In the mouth of madness", "Prince of darkness (I en kælder sort som kul), Hvem springer kineserne for (Big trouble in Little China), "Starman", "Skjulte fjender" (They Live!), som jeg mener Matrix er stærkt inspireret af!
05/01-2005