is it real!?! næ...
5.0
Costa Botes og Peter Jacksons vanvittig morsomme pseudo-dokumentar om en glemt filmpioner vækkede højrøstede stemmer da den i 1996 havde premiere på tv i New Zealand. Botes og Jackson havde forsøgt at holde det hemmeligt, at filmen rent faktisk var fup, men havde forventet, at rygterne spredtes inden premieren. Det gjorde de ikke, og New Zealands befolkning var vidne til et, hvad de troede, revolutionerende ældgamle fund, der ville revidere hele filmhistorien. Hvad de rigtig var vidne til var en af historiens mest gennemførte fupnumre, iscenesat af den respektløse og geniale filmskaber, Peter Jackson.
Botes og Jackson har tydeligvis gennemstuderet både filmhistoriens fakta og dokumentarfilmenes opbygning. Selvom jeg i forvejen vidste, at det var et morsomt påfund, så greb filmen mig og jeg tænkte op til flere gange: Dette kan ikke passe! Hvad det jo heller ikke gør, men det er så kompetent og overlegen strategisk sammensat, at man hopper i med begge ben, selvom man ikke ved det. Filmen er befriende sjov og gennemsyret med det kærlige og ironiske blik i øjet. Jackson og Botes har med stor selvsikkerhed og efterfølgende succesfuldt resultat iscenesat alle disse ”tilfældige begivenheder”. Det er morsomt at tænke på bagefter, hvor meget de egentlig har kunnet bilde folk ind. Colin McKenzie opfandt filmkameraer, farvefilm (den sekvens er sublim morsom), synkroniseret lyd og andre revolutionerende filmtekniker. Ved opfindelsen af kameraet dokumenterer han et succesfuldt forsøg på en menneskeskabt flyvemaskine, år inden den første faktuelle var bygget. Ydermere påbegynder han en indspilning på hans bibelske film, Salome, som blev lavet i New Zealands jungle. Denne del nærmer sig det episk iscenesatte, ligesom McKenzies ”fald” under krigen. Genialt og originalt udtænkt af Jackson og Botes. Flere indflydelsesrige og store personer indenfor filmbranchen har også været med på spøgen, blandt andet producenten Harvey Weinstein.
Jeg elsker virkelig denne film, ikke kun fordi den er skidesjov og underholdende, men også fordi reaktionerne på den afspejler samfundets ukritiske indtagelse af nyhedsstof. Kontroversiel er måske et lige lovligt stærkt ord her, men provokerende er det. Og yderst seværdigt.
Botes og Jackson har tydeligvis gennemstuderet både filmhistoriens fakta og dokumentarfilmenes opbygning. Selvom jeg i forvejen vidste, at det var et morsomt påfund, så greb filmen mig og jeg tænkte op til flere gange: Dette kan ikke passe! Hvad det jo heller ikke gør, men det er så kompetent og overlegen strategisk sammensat, at man hopper i med begge ben, selvom man ikke ved det. Filmen er befriende sjov og gennemsyret med det kærlige og ironiske blik i øjet. Jackson og Botes har med stor selvsikkerhed og efterfølgende succesfuldt resultat iscenesat alle disse ”tilfældige begivenheder”. Det er morsomt at tænke på bagefter, hvor meget de egentlig har kunnet bilde folk ind. Colin McKenzie opfandt filmkameraer, farvefilm (den sekvens er sublim morsom), synkroniseret lyd og andre revolutionerende filmtekniker. Ved opfindelsen af kameraet dokumenterer han et succesfuldt forsøg på en menneskeskabt flyvemaskine, år inden den første faktuelle var bygget. Ydermere påbegynder han en indspilning på hans bibelske film, Salome, som blev lavet i New Zealands jungle. Denne del nærmer sig det episk iscenesatte, ligesom McKenzies ”fald” under krigen. Genialt og originalt udtænkt af Jackson og Botes. Flere indflydelsesrige og store personer indenfor filmbranchen har også været med på spøgen, blandt andet producenten Harvey Weinstein.
Jeg elsker virkelig denne film, ikke kun fordi den er skidesjov og underholdende, men også fordi reaktionerne på den afspejler samfundets ukritiske indtagelse af nyhedsstof. Kontroversiel er måske et lige lovligt stærkt ord her, men provokerende er det. Og yderst seværdigt.
27/05-2004