Visuelt fantastisk flot
5.0
Den kvindelige Kathryn Bigelow ses tit i samarbejde med James Cameron, som også har været inde og runde denne film, på samme måde som han var det med Bigelow´s underholdende surfer-action "Point Break" med Swayze og Keanu Reeves. Derudover Stod Bigelow også bag den dystre og anderledes vampyr film "Near Dark" med bl.a. Lance Henriksen og Bill Paxton (To skuespillere som sammen med Michael Biehn har optrådt i de fleste Cameron film. Henriksen i Terminator og Aliens. Paxton i Terminator, Aliens, Livsfarlig løgn, Titanic og Ghosts of the Abyss og Biehn i Terminator, Aliens og Dybet.
Så det er næsten en lille familie de har fået skabt der, Cameron og Bigelow.
Dette er dog det mest ambitiøse projekt, som Bigelow har kastet sig over og selvom historien indimellem føles som om, at den går lidt i stå, så er den stadig udmærket for en film af den her kaliber. Problemet ligger nok også lidt i, at der er flere aspekter af historien, som man først får samling på sent i filmen og fra at sidde og føle, at man skulle være vidne til noget stort, så emmer historien lidt ud i det sædvanlige "gæt hvem der er...". Nok om det, ellers får jeg det til at lyde som om, at handlingen er helt latterlig og det synes jeg bestemt ikke.
Visuelt er filmen sindssyg flot og idéen med filmen er faktisk rigtig god, omend lidt overdrevet taget i betragtning af, at filmen er lavet i 1995 og skulle forestille at foregå i dagene op til nytårsaften år 2000. Hvis I kigger nedenunder på Thomas beskrivelse af handlingen, så ved I hvad jeg hentyder til. Nemlig det med "clipsene".
Ralph Fiennes gør det rigtig godt i denne film, hvor han er omgivet af stærke karakterer som f.eks. Michael Wincott (med den seje stemme) som leverer en af filmens uforglemmelige replikker: "the only time a whore should open her mouth, is when she´s giving head" *G*
Derudover ses Tom Sizemore og Angela Bassett, som iøvrigt er ret god i denne "no bullshit" kvinde rolle. Normalt er jeg ikke så begejstret for hende, men her gør hun det overbevisende. (Selv om hun skal være muggen som sædvanlig).
Juliette Lewis er weird som sædvanlig men gør det faktisk ok som rock stjerne i denne film, hvor hun faktisk er med på soundtracket med to numre udovre numre fra Tricky, Deep Forrest feat. Peter Gabriel og Skunk Anansie. Et af de bedre soundtracks jeg har hørt.
I nogle mindre roller ses den (efter min mening) meget undervurderede Orson Welles look-a-like Vincent D´onofrio og William Fichtner (som Bay har for vane at bruge).
En fantastisk underholdende og visuelt flot film, med en snert af noget originalt over sig.
Efter at have set denne film på natfilmfestivalen for en 8-9 år siden, der kom mig og mine venner i et utroligt fest humør. Måske fordi det var så flot, at se nytårsaften ved århundredeskiftet skabt på film med så mange artister i gaderne, at man levede sig med.
Iøvrigt indeholder filmen en af de mest mindeværdige startscener jeg har set.
Thumbs up til Kathryn Bigelow for at have leveret dette visuelt flotte sci-fi action, der kigger et par år ind i fremtiden (Dengang)!
Til Thomas: Jeg var ikke overrasket over at finde dig herinde, men det undrede mig mere at Das Gott ikke havde været herinde og vende. Det plejer da, at være en film ovre i hans boldgade.
Så det er næsten en lille familie de har fået skabt der, Cameron og Bigelow.
Dette er dog det mest ambitiøse projekt, som Bigelow har kastet sig over og selvom historien indimellem føles som om, at den går lidt i stå, så er den stadig udmærket for en film af den her kaliber. Problemet ligger nok også lidt i, at der er flere aspekter af historien, som man først får samling på sent i filmen og fra at sidde og føle, at man skulle være vidne til noget stort, så emmer historien lidt ud i det sædvanlige "gæt hvem der er...". Nok om det, ellers får jeg det til at lyde som om, at handlingen er helt latterlig og det synes jeg bestemt ikke.
Visuelt er filmen sindssyg flot og idéen med filmen er faktisk rigtig god, omend lidt overdrevet taget i betragtning af, at filmen er lavet i 1995 og skulle forestille at foregå i dagene op til nytårsaften år 2000. Hvis I kigger nedenunder på Thomas beskrivelse af handlingen, så ved I hvad jeg hentyder til. Nemlig det med "clipsene".
Ralph Fiennes gør det rigtig godt i denne film, hvor han er omgivet af stærke karakterer som f.eks. Michael Wincott (med den seje stemme) som leverer en af filmens uforglemmelige replikker: "the only time a whore should open her mouth, is when she´s giving head" *G*
Derudover ses Tom Sizemore og Angela Bassett, som iøvrigt er ret god i denne "no bullshit" kvinde rolle. Normalt er jeg ikke så begejstret for hende, men her gør hun det overbevisende. (Selv om hun skal være muggen som sædvanlig).
Juliette Lewis er weird som sædvanlig men gør det faktisk ok som rock stjerne i denne film, hvor hun faktisk er med på soundtracket med to numre udovre numre fra Tricky, Deep Forrest feat. Peter Gabriel og Skunk Anansie. Et af de bedre soundtracks jeg har hørt.
I nogle mindre roller ses den (efter min mening) meget undervurderede Orson Welles look-a-like Vincent D´onofrio og William Fichtner (som Bay har for vane at bruge).
En fantastisk underholdende og visuelt flot film, med en snert af noget originalt over sig.
Efter at have set denne film på natfilmfestivalen for en 8-9 år siden, der kom mig og mine venner i et utroligt fest humør. Måske fordi det var så flot, at se nytårsaften ved århundredeskiftet skabt på film med så mange artister i gaderne, at man levede sig med.
Iøvrigt indeholder filmen en af de mest mindeværdige startscener jeg har set.
Thumbs up til Kathryn Bigelow for at have leveret dette visuelt flotte sci-fi action, der kigger et par år ind i fremtiden (Dengang)!
Til Thomas: Jeg var ikke overrasket over at finde dig herinde, men det undrede mig mere at Das Gott ikke havde været herinde og vende. Det plejer da, at være en film ovre i hans boldgade.
05/01-2005