- Hollywood på skolebænken -
5.0
Bessons nyklassiker der byder på solidt drama, effektiv spænding og fornemt konstrueret action.
Den franskproducerede ”León” er på mange måder en fascinerende film, der fortæller sin historie godt, og selvom det måske ikke ligefrem er eksistensfilosofi, besidder den en åndrig evne til at iagttage menneskets tilværelse. Den hemmelighedsfulde León er en fantastisk filmkarakter, og det er betagende at stifte bekendtskab med ham.
Filmen har et europæisk tilsnit, og det er ikke svært at se, at Bessons forbilleder er fra hjemlandet. Netop fordi den ikke har fået den velkendte skinnende Hollywood-overfladebehandling, har filmen et originalt appellerende træk med dens grumsede men på samme tid elegante look.
Jean Renos udtryksløse og nedblændende ansigt passer perfekt til den mystificerede hovedrolle, en meget ung Nathalie Portman er ganske imponerende (alderen taget i betragtning) mens Oldman er helt igennem afstumpet og djævelsk god som psykotisk FBI-betjent. Og hvor er det skønt at se en gammel rotte som Danny Aiello dukke op i en produktion som denne. Den mand er jeg vild med.
”León” er mere end en gratis lektion til Hollywood, det er noget så sjældent som en hjertegribende actionfilm. Den giver sig selv lov til at være rørende og humoristisk i tilgift, og selvom den spiller på mange tangenter, mestrer den dem alle til fulde.
Filmen afsluttes perfekt med Stings vidunderlige sang ”Shape Of My Heart”, hvilket næsten er en stjerne værd i sig selv.
Den franskproducerede ”León” er på mange måder en fascinerende film, der fortæller sin historie godt, og selvom det måske ikke ligefrem er eksistensfilosofi, besidder den en åndrig evne til at iagttage menneskets tilværelse. Den hemmelighedsfulde León er en fantastisk filmkarakter, og det er betagende at stifte bekendtskab med ham.
Filmen har et europæisk tilsnit, og det er ikke svært at se, at Bessons forbilleder er fra hjemlandet. Netop fordi den ikke har fået den velkendte skinnende Hollywood-overfladebehandling, har filmen et originalt appellerende træk med dens grumsede men på samme tid elegante look.
Jean Renos udtryksløse og nedblændende ansigt passer perfekt til den mystificerede hovedrolle, en meget ung Nathalie Portman er ganske imponerende (alderen taget i betragtning) mens Oldman er helt igennem afstumpet og djævelsk god som psykotisk FBI-betjent. Og hvor er det skønt at se en gammel rotte som Danny Aiello dukke op i en produktion som denne. Den mand er jeg vild med.
”León” er mere end en gratis lektion til Hollywood, det er noget så sjældent som en hjertegribende actionfilm. Den giver sig selv lov til at være rørende og humoristisk i tilgift, og selvom den spiller på mange tangenter, mestrer den dem alle til fulde.
Filmen afsluttes perfekt med Stings vidunderlige sang ”Shape Of My Heart”, hvilket næsten er en stjerne værd i sig selv.
05/01-2005