Ansigterne bevidst overspillet
5.0
Jeg tror ikke, at man skal se bort fra muligheden for, at Kubrick ud fra en frygt-visuel betragtning har krævet, at skuespillerne bevidst overdrev deres mimik voldsomt, som det især fremgår af Duvalls og Lloyds ansigtsmimik med åben mund og polypper.
Der er noget meget ildevarslende over noget, der ligner et kvalt skrig (tænk blot på Edvard Munchs p.t. bortkomne impressionistiske maleri).
Filmen er et visuelt mesterværk udi frygtens symbolik og som sådan alle andre gyserfilm klart overlegen. Næsten hvert billede virker gennemtænkt i baggrund, forgrund og P.O.V., hvilket formentlig er årsagen til, at mange stills fra filmen har været vist på udstillinger for fotokunst.
At historien så afsluttes en anelse fladt/hurtigt er så en anden sag. (Men at den ikke ligner Kings boglige forlæg bør man prise sig lykkelig for!)
Der er noget meget ildevarslende over noget, der ligner et kvalt skrig (tænk blot på Edvard Munchs p.t. bortkomne impressionistiske maleri).
Filmen er et visuelt mesterværk udi frygtens symbolik og som sådan alle andre gyserfilm klart overlegen. Næsten hvert billede virker gennemtænkt i baggrund, forgrund og P.O.V., hvilket formentlig er årsagen til, at mange stills fra filmen har været vist på udstillinger for fotokunst.
At historien så afsluttes en anelse fladt/hurtigt er så en anden sag. (Men at den ikke ligner Kings boglige forlæg bør man prise sig lykkelig for!)
18/01-2005