-Payoff
2.0
Før filmen;
For det første ved jeg godt at denne debat er afsluttet for længst, men har fulgt grundigt med i alle indlæggene og igår besluttede jeg mig så for at købe Donnie Darko.
Efter fimen;
Både Das Gott og Anderson har ret i mange af deres argumenter, men det har Force også.
Problemet med DD er først og fremmest måden den er struktureret sammen på, der går for det første al for lang tid inden handlingen kommer ordentlig igang, så filmens "hook" er meget uproffesionelt. for det andet er der al for mange unødvendige scener i den, filmen trækker i langdrag og allerede 15-20 min inde i filmen begynder man at kede sig.
Men;
Når så handlingen endelig kommer igang samt konflikterne, begynder det at blive spændene, rigtig spændene, og man sidder og glæder sig mere og mere til det endelige Payoff, for at se om man har gættet rigtigt.
Men men men, lige som filmens "hook" ikke fungere, falder "payoffét" helt til jorden.
I visse tilfælde fungere det fint nok at give publikum et payoff der istedet for at give alle svarene, blot stiller nye. Men denne formula fungere ikke i DD, dels på grund af den iforvejen alt for komplicerede historie, dels på grund af måden filmen ligger op til at alle svarene kommer til sidst. Dette gøres ved at starte filmen med en nedtælling. (Donnie får at vide at der er x antal dage, timer og sekunder tilbage før jorden går under).
Men ved så at snyde publikum på denne måde bliver man næsten tvunget til at afsky filmen og dens dybt fejlkonstrueret plot.
Som det nok fremgår af mit indlæg hælder jeg mere til Anderson og Gott´s side med hensyn til min overordnet mening om filmen.
For det første ved jeg godt at denne debat er afsluttet for længst, men har fulgt grundigt med i alle indlæggene og igår besluttede jeg mig så for at købe Donnie Darko.
Efter fimen;
Både Das Gott og Anderson har ret i mange af deres argumenter, men det har Force også.
Problemet med DD er først og fremmest måden den er struktureret sammen på, der går for det første al for lang tid inden handlingen kommer ordentlig igang, så filmens "hook" er meget uproffesionelt. for det andet er der al for mange unødvendige scener i den, filmen trækker i langdrag og allerede 15-20 min inde i filmen begynder man at kede sig.
Men;
Når så handlingen endelig kommer igang samt konflikterne, begynder det at blive spændene, rigtig spændene, og man sidder og glæder sig mere og mere til det endelige Payoff, for at se om man har gættet rigtigt.
Men men men, lige som filmens "hook" ikke fungere, falder "payoffét" helt til jorden.
I visse tilfælde fungere det fint nok at give publikum et payoff der istedet for at give alle svarene, blot stiller nye. Men denne formula fungere ikke i DD, dels på grund af den iforvejen alt for komplicerede historie, dels på grund af måden filmen ligger op til at alle svarene kommer til sidst. Dette gøres ved at starte filmen med en nedtælling. (Donnie får at vide at der er x antal dage, timer og sekunder tilbage før jorden går under).
Men ved så at snyde publikum på denne måde bliver man næsten tvunget til at afsky filmen og dens dybt fejlkonstrueret plot.
Som det nok fremgår af mit indlæg hælder jeg mere til Anderson og Gott´s side med hensyn til min overordnet mening om filmen.
03/11-2004