What’s that smell?? Oh shit
1.0
Den rutinerede instruktør Richard Donner er en af de respekterede oldies (på grund af klassikere som Tegnet, Superman og ikke mindst Dødbringende Våben), som tydeligvis ikke har fulgt med den filmiske udvikling eller såmænd bare tidens trend. Man kan jo så være glad for, at der stadig er nogle, der byder på godt gammeldags og uprætentiøs håndværk, men når slutresultatet er noget så kedeligt og overflødigt som Timeline, så jubler man ikke ligefrem.
Baseret på en bog af Michael Crichton (hvis bøger ellers har været forlæg for flere ret vellykkede film, eksempelvis Spielberg-mesterværket Jurassic Park og Levinsons Sphere) er Timeline blevet noget forvrøvlet bras, der, på trods af masser af videnskabelig jargon og banalt lommefilosofi, kun byder på tanketom underholdning af mest uophidsende skuffe. Tidsrejsehistorien kan man egentlig godt acceptere i underholdningens navn, det er udførelsen af de mange, og normalvis vigtige, sideplots, der udfordrer ens tolerancegrænse. Sær kulturforskelsaspektet kunne have været udforsket med et interessant resultat, men Donner viser absolut ingen nuancer eller indsigt. Han ser sig til takke med de forslidte klicheer og gennemtærskede sideplots for at kunne fylde så meget bulder og brag på historien, som overhovedet muligt. Problemet er bare, at man som publikum aldrig fænges eller bare interesserer sig for de endimensionale hovedpersoner (med usandsynlig uoplagte skuespillere), så bliver spændingen aldrig nervepirrende, men kun trivielt og alt andet end virkningsfuldt. Og på trods af et ret højt budget, så kan man ikke engang sige, at Timeline er en visuel flot film. Bevares, scenografien er udmærket, men vi er milevidt fra post-LOTR standard (hvis højder højst sandsynligt ingen kommer til at nå). Ja, vi er faktisk nede på tv-serie niveau, med det gammeldags og uinspirerende look, hvor det hele er ganske ublodigt og aldrig stødende. Jeg blev faktisk en smule forbavset over, at ordet fuck blev anvendt en gang i filmen (hvorved den alligevel sagtens kunne få det ønskede censur-mærke), for Timeline er et så kommercielt og bredtfavnende (eller det ønsker den at være) produkt, at man græmmes ved de bagvedliggende intentioner.
Et samlebåndsprodukt fra Hollywoods overskudslager, hvis ligegyldighed kun overgås af Donners uengagement. Jeg forstår ikke, at det er den samme mand, som også har lavet den optimal underholdende Maverick og den decideret filosofiske og smukke Conspiracy Theories. Men det er jeg nok ikke ene om.
Baseret på en bog af Michael Crichton (hvis bøger ellers har været forlæg for flere ret vellykkede film, eksempelvis Spielberg-mesterværket Jurassic Park og Levinsons Sphere) er Timeline blevet noget forvrøvlet bras, der, på trods af masser af videnskabelig jargon og banalt lommefilosofi, kun byder på tanketom underholdning af mest uophidsende skuffe. Tidsrejsehistorien kan man egentlig godt acceptere i underholdningens navn, det er udførelsen af de mange, og normalvis vigtige, sideplots, der udfordrer ens tolerancegrænse. Sær kulturforskelsaspektet kunne have været udforsket med et interessant resultat, men Donner viser absolut ingen nuancer eller indsigt. Han ser sig til takke med de forslidte klicheer og gennemtærskede sideplots for at kunne fylde så meget bulder og brag på historien, som overhovedet muligt. Problemet er bare, at man som publikum aldrig fænges eller bare interesserer sig for de endimensionale hovedpersoner (med usandsynlig uoplagte skuespillere), så bliver spændingen aldrig nervepirrende, men kun trivielt og alt andet end virkningsfuldt. Og på trods af et ret højt budget, så kan man ikke engang sige, at Timeline er en visuel flot film. Bevares, scenografien er udmærket, men vi er milevidt fra post-LOTR standard (hvis højder højst sandsynligt ingen kommer til at nå). Ja, vi er faktisk nede på tv-serie niveau, med det gammeldags og uinspirerende look, hvor det hele er ganske ublodigt og aldrig stødende. Jeg blev faktisk en smule forbavset over, at ordet fuck blev anvendt en gang i filmen (hvorved den alligevel sagtens kunne få det ønskede censur-mærke), for Timeline er et så kommercielt og bredtfavnende (eller det ønsker den at være) produkt, at man græmmes ved de bagvedliggende intentioner.
Et samlebåndsprodukt fra Hollywoods overskudslager, hvis ligegyldighed kun overgås af Donners uengagement. Jeg forstår ikke, at det er den samme mand, som også har lavet den optimal underholdende Maverick og den decideret filosofiske og smukke Conspiracy Theories. Men det er jeg nok ikke ene om.
11/11-2004