Sci-Fic Action-Metervare

3.0
Computerprogrammør (Affleck) er vant til at få slettet sine minder om selve opgaven, når den er udført. Efter at have udført en stor opgave, der har taget flere år, er der ting der ikke stemmer og han begynder at blive forfulgt af både politiet og det firma han arbejdede for, men hvorfor.

Instruktør Woo, der engang var en af de store og banebrydende indenfor actionfilmen med film som ”The Killer”, ”Hard Boiled” og ”Face//Off” har de sidste par år ikke rigtigt formået at levere varen. Det er som om han er kørt fast, ja han kan såmænd ikke engang leve op til hvad han har skabt i fortiden.

Her har han kastet sig over en historie af den afdøde Philip K. Dick, der også var forfatteren bag film som det eksistensstille mesterværk ”Blade Runner”, det satiriske actionbrag ”Total Recall” om personlighedsspaltning, og flere andre science fiction-film der ofte omhandler temaer som identitetskriser og er sat i et fremtidssamfund, der i regelen ses med kritiske øjne.

Sådan en historie er ”Paycheck” også, eller den forsøger på at være det, for i Woo’s hænder fremstår den svag og går slet ikke nok i dybden med sine personer eller handlingens tvist, til at det bliver fuldt ud så spændende og vedkommende som det kunne have været. Den største spænding ligger i blot at få opklaret mysteriet, altså selve svaret på gåden, men ikke rejsen dertil, og det svar viser sig ikke at være noget særligt, eller Woo får det i hvert fald ikke til at virke sådan.

Man kunne så forvente at filmen i det mindste vandt på actionsiden med Woo i instruktørstolen, men det gør den skuffende nok ikke. Ikke at den her er dårlig, den har såmænd sine habile action-scener af forskellige slags. Men i forhold til hvad Woo har leveret i fortiden, så er de altså et tilbageskridt. De virker flade og meget konventionelle, uden nogen former for visioner i en sådan grad at man må undre sig. En af filmens største actionscener, motorcykel- og biljagten, virker tillige, hvor flot og imponerende præcisionskørsel blandet med udmærkede effekter det end er, temmelig opstillet og konstrueret. Hele kunsten er jo netop, at få en iscenesat actionscene, til at virke lidt som tilfældighedernes spil, uden at det er det, ellers virker det ikke ægte.

For Woo-fans kan jeg nævne at et af hans varemærker, den hvide due skam er med. Jeg synes desværre ikke at scenen var noget at råbe hurra for, på mig virkede det plat da duen kommer flyvende, men det er hvad det er.

I hovedrollen gør Affleck intet indtryk, ikke engang sammenlignet med mange andre typiske actionskuespillere, han er ærlig talt bare gammeldags kedelig. Men heller ingen andre gjorde noget større indtryk, trods det at en som Thurman normalt er et godt navn på en rolleliste.

Nu lyder jeg meget kritisk og det er jeg også, men min kritik skal holdes op imod hvad en instruktør som Woo tidligere har bevist og hvad man deraf burde kunne tillade sig at forvente. Som jævn og gennemsnitlig metervare af en spændingsfilm, er ”Paycheck” såmænd underholdende nok til at slå et par timer ihjel med, så kan man nøjes med det, så behøver man ikke gå af vejen for den.

Som gammel Woo-fan er det så med kritisk forventning og bange anelser at man kan imødese hans kommende projekter, for at se om manden stadig har det, eller om han hører fortiden til. Der går jo rygter om, at et af hans kommende projekter skulle være at genoplive ”He-Man” på film (kan det nu være en god ide?), men først skal han lige have overstået ”Spy Hunter” (foreløbig titel) med The Rock i hovedrollen og muligvis en film der skal hedde ”The Red Circle” (hvis den bliver til noget).
Paycheck