sukkersød, men seværdig
3.0
Tyndbenet og lettere naiv, men alligevel velment og ret underholdende romantisk komedie. To mennesker mødes tilfældigt, sød musik opstår, men begge har kæreste. Kvinden (spillet af den smukke Kate Beckinsale) tror på skæbnen, og at denne vil lede dem sammen, hvis de er ’skabt for hinanden’. Uden at afsløre for meget, så ender filmen lykkeligt og forløst. Om man kan købe filmens romantiserede idealisme er op til den individuelle. Personligt finder jeg skæbnefremstillingen som noget nær en allegori for søgt, men som kristen tror jeg utvivlsomt også på, at der findes en plan for alle mennesker. Men dette er ikke det rette sted, at komme ind på tro.
John Cusack spiller som han plejer, og han gør det tilfredsstillende. Cusack er en virkelig begavet komiker og endda dramatiker, men han svinger lidt for meget til de tankeløse mainstreamprodukter til at blive rigtig mindeværdig. Med roller i film som Frears’ fremragende High Fidelity og Menno Meynes lettere kontroversielle Max (med den undervurderede skuespiller Noah Taylor i rollen som en ung Hitler), har Cusack alligevel bevist sit værd. Kemien med Beckinsale er god, og man tror da i hvert fald på karaktererne.
Instruktøren Peter Chelsom har med Serendipity vist tegn på ordinær kommercialisme, taget i betragtning af det er den samme mand bag anderledes og mere udfordrende film som Funny Bones og The Mighty. Filmen har dog en flydende fortælling, der ikke forfalder til irriterende sentimentalisme, og det skyldes Chelsom. Alan Silvestris musik er ret velvalgt og iørefaldende.
John Cusack spiller som han plejer, og han gør det tilfredsstillende. Cusack er en virkelig begavet komiker og endda dramatiker, men han svinger lidt for meget til de tankeløse mainstreamprodukter til at blive rigtig mindeværdig. Med roller i film som Frears’ fremragende High Fidelity og Menno Meynes lettere kontroversielle Max (med den undervurderede skuespiller Noah Taylor i rollen som en ung Hitler), har Cusack alligevel bevist sit værd. Kemien med Beckinsale er god, og man tror da i hvert fald på karaktererne.
Instruktøren Peter Chelsom har med Serendipity vist tegn på ordinær kommercialisme, taget i betragtning af det er den samme mand bag anderledes og mere udfordrende film som Funny Bones og The Mighty. Filmen har dog en flydende fortælling, der ikke forfalder til irriterende sentimentalisme, og det skyldes Chelsom. Alan Silvestris musik er ret velvalgt og iørefaldende.
05/12-2004