The Ninth Gate opens!
6.0
Jeg har tænkt lidt eller retteren en hel del over hvordan Dean Corso passerer igennem "the nine gates" i løbet af filmen.
Corso passerer dem ikke i en kronologisk orden, men i løbet af hele filmens forløb kan det tolkes som om han kommer igennem alle de ni porte på forskellige tidspunkter i filmen - og derved bliver udødelig i den sidste scene af filmen.
Dean Corso, Boris Balkan og enkefrue Liana Telfer er alle bare 'normale' dødelige, der forsøger at komme igennem/passere "the nine gates", for at hidkalde Lucifer / og derved blive udødelige og fungere på lige fod med Lucifer (og Gud velsagtens).
Første Gate:
"Silence is golden" -
et billede af en ridder på vej til et slot -
Dette billede repræsenterer, at Corso er på en "hemmelig mission".
Idet han på intet tidspunkt afslører mere end han er nødt til (f.eks. til damen i kørestolen) forbliver han stille (“silent") omkring sin mission, og dermed passerer han den første gate.
Anden Gate:
"Open that which is closed" -
et billede af en gammel mand og en hund -
Dette billede repræsenterer at Corso får åbnet/udvidet sit sind i forhold til de sataniske muligheder bogen indeholder og som han tidligere (overfor Balkan i dennes satanismebaserede bibliotek) har forkastet.
Ved at forstå bogens sande (og onde) potentiale og formål passerer han igennem den anden gate.
Tredje Gate:
"Wasted breath keeps a secret" -
et billede af "døden", der lurer fra oven -
Dette billede repræsenterer de gamle portugisiske bogeksperter og stilladset, der kollapser mens Corso løber for sit liv.
De portugisiske bogeksperter synes at være Lucifer's håndlangere og de antyder bl.a. at Corso’s bog blot kan være et mesterligt falskneri.
På samme tid har de i deres besiddelse den sidste og den ægte gravering til den komplette bog, som Corso først finder da flyttemændene flytter skabet i bogeksperternes butik.
Ved at overleve ”døden” fra oven og ikke lade sig narre af de to portugisere/håndlangere passerer Corso den tredje gate.
Fjerde Gate :
"Chance is not the same for all" - et billede af en hofnar ved en labyrint.
Dette billede repræsenterer det faktum, at de personer, der søger at passere alle de "nine gates" faktisk tager indirekte ruter til endestationen, men samtidig at de ikke alle opnår det samme resultat eller den samme skæbne derved.
Ved at gennemgå al denne palaver og opnå en endelig konklusion angående bogens formål, passerer Corso den fjerde gate.
Femte Gate:
"In vain" -
et billede af en mand, der giver alle sine mønter/ sine penge til Lucifer eller Døden -
Dette billede repræsenterer det faktum, at Corso (og såmænd også Balkan) forsager profit/penge i deres søgen efter den komplette bog; faktisk er ingen af de involverede villige til at opgive bogen for nogen pris (det er også interessant at notere sig at Corso aldrig indløser checken som Balkan har til ham i New York. Han ønsker udødelighed, ikke rigdom).
Corso passerer den femte gate i sin søgen efter at gøre bogen komplet og ved netop ikke at søge efter at profitere derved (opnå rigdom).
Sjette Gate:
"I enrich myself with death" -
et billede af en død mand, der hænger ved sit ben -
Dette er vel nok det mest åbenlyse billede af de 9.
Det repræsenterer at Bernie's død gavner Corso i og med, at det holder bogen sikker og dens gemmested hemmeligt.
Corso passerer den sjette gate ved at blive “beriget” af sin eneste vens død.
Syvende Gate:
"The disciple outshines the master" -
et billede af en konge, der spiller skak med en bonde -
Dette billede repræsenterer, at Corso i sidste ende udmanøvrerer "mesteren" Balkan, i det Balkan dør i flammerne fra hans egen arrogance overfor bogens potentiale.
Corso var ikke mere end Balkans håndlanger ved historiens begyndelse, men ender med at være den sande mester.
Corso passerer den syvende gate under Balkan's heftige dødsscene.
Ottende Gate:
"Virtue lies defeated" -
et billede af en stående mand, der slår en knælende og bedende mand i hovedet med en kølle -
Dette repræsenterer Corso's grundlæggende godhed og samvittighed, der bliver banket ud af ham i det øjeblik, hvor damen i kørestolen bliver dræbt og samtidig hans forståelse af sandheden i det, der står skrevet i bogen om “the nine gates to the kingdom of shadows”.
Corso passerer den ottende gate ved at blive/være et egoistisk røvhul.
At sætte sig selv før andre er måske et bedre ordvalg..
Niende Gate:
"I know now that the shadows come from the light" -
et billede af en nøgen kvinde ovenpå en flerhovedet hydra.
Dette repræsenterer at Corso dyrker sex med den unavngivne pige og dermed grundlægger sin vej til det ondsindede lys, der skinner fra slottets skygger.
Hydraen repræsenterer det ultimative ONDE (=Lucifer), der nu er i Corso, den nøgne kvinde repræsenterer den nøgne kvinde ;-).
Corso passerer den sidste gate (the ninth gate) ved at dyrke sex med kvinden og derefter gå ind i lyset.
Efter min mening giver de ovenstående oplysninger, bl.a. inspireret af forfatteren Arturo Pérez-Reverte og A.E Wain, en ekstra dimension til filmen og på en måde retfærdigører de samtidig filmens flertydige slutning.
You be the judge!
Corso passerer dem ikke i en kronologisk orden, men i løbet af hele filmens forløb kan det tolkes som om han kommer igennem alle de ni porte på forskellige tidspunkter i filmen - og derved bliver udødelig i den sidste scene af filmen.
Dean Corso, Boris Balkan og enkefrue Liana Telfer er alle bare 'normale' dødelige, der forsøger at komme igennem/passere "the nine gates", for at hidkalde Lucifer / og derved blive udødelige og fungere på lige fod med Lucifer (og Gud velsagtens).
Første Gate:
"Silence is golden" -
et billede af en ridder på vej til et slot -
Dette billede repræsenterer, at Corso er på en "hemmelig mission".
Idet han på intet tidspunkt afslører mere end han er nødt til (f.eks. til damen i kørestolen) forbliver han stille (“silent") omkring sin mission, og dermed passerer han den første gate.
Anden Gate:
"Open that which is closed" -
et billede af en gammel mand og en hund -
Dette billede repræsenterer at Corso får åbnet/udvidet sit sind i forhold til de sataniske muligheder bogen indeholder og som han tidligere (overfor Balkan i dennes satanismebaserede bibliotek) har forkastet.
Ved at forstå bogens sande (og onde) potentiale og formål passerer han igennem den anden gate.
Tredje Gate:
"Wasted breath keeps a secret" -
et billede af "døden", der lurer fra oven -
Dette billede repræsenterer de gamle portugisiske bogeksperter og stilladset, der kollapser mens Corso løber for sit liv.
De portugisiske bogeksperter synes at være Lucifer's håndlangere og de antyder bl.a. at Corso’s bog blot kan være et mesterligt falskneri.
På samme tid har de i deres besiddelse den sidste og den ægte gravering til den komplette bog, som Corso først finder da flyttemændene flytter skabet i bogeksperternes butik.
Ved at overleve ”døden” fra oven og ikke lade sig narre af de to portugisere/håndlangere passerer Corso den tredje gate.
Fjerde Gate :
"Chance is not the same for all" - et billede af en hofnar ved en labyrint.
Dette billede repræsenterer det faktum, at de personer, der søger at passere alle de "nine gates" faktisk tager indirekte ruter til endestationen, men samtidig at de ikke alle opnår det samme resultat eller den samme skæbne derved.
Ved at gennemgå al denne palaver og opnå en endelig konklusion angående bogens formål, passerer Corso den fjerde gate.
Femte Gate:
"In vain" -
et billede af en mand, der giver alle sine mønter/ sine penge til Lucifer eller Døden -
Dette billede repræsenterer det faktum, at Corso (og såmænd også Balkan) forsager profit/penge i deres søgen efter den komplette bog; faktisk er ingen af de involverede villige til at opgive bogen for nogen pris (det er også interessant at notere sig at Corso aldrig indløser checken som Balkan har til ham i New York. Han ønsker udødelighed, ikke rigdom).
Corso passerer den femte gate i sin søgen efter at gøre bogen komplet og ved netop ikke at søge efter at profitere derved (opnå rigdom).
Sjette Gate:
"I enrich myself with death" -
et billede af en død mand, der hænger ved sit ben -
Dette er vel nok det mest åbenlyse billede af de 9.
Det repræsenterer at Bernie's død gavner Corso i og med, at det holder bogen sikker og dens gemmested hemmeligt.
Corso passerer den sjette gate ved at blive “beriget” af sin eneste vens død.
Syvende Gate:
"The disciple outshines the master" -
et billede af en konge, der spiller skak med en bonde -
Dette billede repræsenterer, at Corso i sidste ende udmanøvrerer "mesteren" Balkan, i det Balkan dør i flammerne fra hans egen arrogance overfor bogens potentiale.
Corso var ikke mere end Balkans håndlanger ved historiens begyndelse, men ender med at være den sande mester.
Corso passerer den syvende gate under Balkan's heftige dødsscene.
Ottende Gate:
"Virtue lies defeated" -
et billede af en stående mand, der slår en knælende og bedende mand i hovedet med en kølle -
Dette repræsenterer Corso's grundlæggende godhed og samvittighed, der bliver banket ud af ham i det øjeblik, hvor damen i kørestolen bliver dræbt og samtidig hans forståelse af sandheden i det, der står skrevet i bogen om “the nine gates to the kingdom of shadows”.
Corso passerer den ottende gate ved at blive/være et egoistisk røvhul.
At sætte sig selv før andre er måske et bedre ordvalg..
Niende Gate:
"I know now that the shadows come from the light" -
et billede af en nøgen kvinde ovenpå en flerhovedet hydra.
Dette repræsenterer at Corso dyrker sex med den unavngivne pige og dermed grundlægger sin vej til det ondsindede lys, der skinner fra slottets skygger.
Hydraen repræsenterer det ultimative ONDE (=Lucifer), der nu er i Corso, den nøgne kvinde repræsenterer den nøgne kvinde ;-).
Corso passerer den sidste gate (the ninth gate) ved at dyrke sex med kvinden og derefter gå ind i lyset.
Efter min mening giver de ovenstående oplysninger, bl.a. inspireret af forfatteren Arturo Pérez-Reverte og A.E Wain, en ekstra dimension til filmen og på en måde retfærdigører de samtidig filmens flertydige slutning.
You be the judge!
17/02-2005