- De smukke unge mennesker -
4.0
“Rules Of Attraction” hedder en af de nok mest originale ungdomsfilm i nyere tid.
Instruktøren er da også selv lidt af en original, og det er ment positivt, da han har samarbejdet med Tarantino om manuskripter til så originale og interessante film som ”Reservoir Dogs”, ”True Romance” og ”Pulp Fiction”. ”Rules Of Attraction” er så instruktør Roger Avarys helt eget projekt, og er det er der kommet en lidt mere letsindig film ud af, men, i forhold til sin genre, en mindst lige så original og talentfuld film som hver af de ovennævnte.
Avary har valgt at revolutionere ungdomsfilmen, som vi kender den, og har lavet en pulserende, højenergisk og meget intens udlevering af ”den vilde ungdom”. Fingrene lægges ikke imellem, safterne flyder, og selvom man af og til føler, at der smøres lige lovlig tykt på, så forbliver filmen ikke desto mindre særdeles underholdende.
Manuskriptet er et kapitel for sig, dialogen er fantastisk og føles ikke som noget fra denne verden, og det er da også kultforfatteren Bret Easton Ellis, der har lagt forlag til. Ellis der jo mest er kendt for bogen ”American Psycho”, som blev filmatiseret et par år tidligere. I den forbindelse kan det nævnes, at karakteren Sean Bateman i ”Rules Of Attraction” er lillebror til den berygtede Patrick Bateman fra ”American Psycho”.
Skuespillet er også godt, hvor mange unge navne blomstrer op. Den ellers ret kedelige James Van Der Beek (bedst kendt fra tv-serien Dawson’s Creek”) træder virkelig i karakter i filmens største rolle, men også mange af birollerne er gode. Clifton Collins Jr. (som måske huskes for en fænomenal præstation i krigsdramaet ”Tigerland”) er herlig som småpsykopatisk kokainvrag, mens Russell Sams er forrygende morsom som festabe fanget i overklassehelvede, og mange flere kan nævnes.
Filmen er måske nok lidt diffus sine steder, og, indrømmet, den er mere provokerende, end den er meningsgivende. Men det stærke udtryk er ikke til at komme udenom, og det er nu engang dejligt at se et så frisk pust fra Hollywood-fabrikken. Filmen har mere energi, engagement og kærlighed til mediet, end mange års amerikanske ungdomsfilm tilsammen.
Instruktøren er da også selv lidt af en original, og det er ment positivt, da han har samarbejdet med Tarantino om manuskripter til så originale og interessante film som ”Reservoir Dogs”, ”True Romance” og ”Pulp Fiction”. ”Rules Of Attraction” er så instruktør Roger Avarys helt eget projekt, og er det er der kommet en lidt mere letsindig film ud af, men, i forhold til sin genre, en mindst lige så original og talentfuld film som hver af de ovennævnte.
Avary har valgt at revolutionere ungdomsfilmen, som vi kender den, og har lavet en pulserende, højenergisk og meget intens udlevering af ”den vilde ungdom”. Fingrene lægges ikke imellem, safterne flyder, og selvom man af og til føler, at der smøres lige lovlig tykt på, så forbliver filmen ikke desto mindre særdeles underholdende.
Manuskriptet er et kapitel for sig, dialogen er fantastisk og føles ikke som noget fra denne verden, og det er da også kultforfatteren Bret Easton Ellis, der har lagt forlag til. Ellis der jo mest er kendt for bogen ”American Psycho”, som blev filmatiseret et par år tidligere. I den forbindelse kan det nævnes, at karakteren Sean Bateman i ”Rules Of Attraction” er lillebror til den berygtede Patrick Bateman fra ”American Psycho”.
Skuespillet er også godt, hvor mange unge navne blomstrer op. Den ellers ret kedelige James Van Der Beek (bedst kendt fra tv-serien Dawson’s Creek”) træder virkelig i karakter i filmens største rolle, men også mange af birollerne er gode. Clifton Collins Jr. (som måske huskes for en fænomenal præstation i krigsdramaet ”Tigerland”) er herlig som småpsykopatisk kokainvrag, mens Russell Sams er forrygende morsom som festabe fanget i overklassehelvede, og mange flere kan nævnes.
Filmen er måske nok lidt diffus sine steder, og, indrømmet, den er mere provokerende, end den er meningsgivende. Men det stærke udtryk er ikke til at komme udenom, og det er nu engang dejligt at se et så frisk pust fra Hollywood-fabrikken. Filmen har mere energi, engagement og kærlighed til mediet, end mange års amerikanske ungdomsfilm tilsammen.
12/04-2005