Dybt vand
6.0
The Abyss/Dybet fra 1989 er en af instruktør John Camerons allerbedste film.
I min bog konkurrerer den i et ret tæt kapløb med Aliens og Terminator om titlen som Camerons absolut bedste film.
På indeværende tidspunkt må jeg indrømme at Aliens er i front.
The Abyss startede efter sin udgivelse en bølge af undervands/monster-film (der til en vis grad efterlignede den) anført af den anstændige Leviathan med Peter Weller og de tåkrummende elendige The Rift, Deep Star Six og Lords of the Deep (den sidste er virkelig, virkelig ringe).
I The Abyss forulykker en amerikansk atomubåd efter at have mødt et ukendt fartøj nær det cubanske farvand.
Civilisterne på en af de nærliggende undervands boreplatformer bliver tilkaldt for at undersøge det forulykkede fartøjs tilstand sammen med et hold af Navy Seal's (anført af Michael Biehn).
Inden længe er de dog alle fanget i en international krise af vidtrækkende proportioner, dvs med mulighed for atomkrig, da Navy Seal's holdet armerer et atomsprænghoved fra den forulykkede atomubåd, dette gøres fordi de tror at sovjetiske styrker sniger sig rundt i området.
Men civilisterne har en bedre ide om hvad det er, som sniger sig rundt nede under havet.
The Abyss præsenterer en fantastisk nøje tilpasset rytme imellem James Cameron's instruktion, danske Mikael Salomons glimrende kameraarbejde samt Joel Goodmans klipning. Disse giver tilsammen et overvældende flot indtryk.
Det skal lige nævnes at meget af filmens pointe gik lidt tabt fordi filmproducenterne forkortede Camerons oprindelige version, men disse essentielle scener blev heldigvis restaureret til den overlegne The Abyss - Special Edition der er ca 30 minutter længere end den forkortede biografversion og så meget desto bedre.
Ser man The Abyss i lyset af James Camerons to foregående film; den mesterlige Aliens og den nyskabende Terminator, fremstår The Abyss som en betydeligt mere alvorlig og moden film. Selvom den stadig besidder en fundamental og næsten barnligt naiv tro på værdier som selvopofrelse og livslyst.
Der er for mig at se også nogle tydelige referencer eller ligefrem ligheder med f.eks Steven Spielbergs Close Encounters of the Third Kind/Nærkontakt af tredje grad og Stanley Kubricks 2001 A space Odyssey/Rumrejsen 2001. Disse viser på en måde, at James Cameron som instruktør er i stand til at indfange både en simplicitet og storhed, som de færreste instruktører magter at håndtere.
Af skuespillerpræstationer i filmen er det værd at fremhæve den psykotiske Navy Seals leder Coffey, som nævnt fænomenalt spillet af Michael Biehn. Så fænomenalt at han stjæler billedet fra filmens to hovedrolleindehavere; Ed Harris og Mary Elizabeth Mastrantonio.
The Abyss er blandt de bedste science fiction-film og adskillige af filmens scener er klassiske i en sådan grad, at de blot forhøjer gensynsglæden selv fjerde gang de genses.
The Abyss er en stemningsfuld science fiction thriller med overbevisende arbejde fra alle involverede parter.
Fuldt hus!
I min bog konkurrerer den i et ret tæt kapløb med Aliens og Terminator om titlen som Camerons absolut bedste film.
På indeværende tidspunkt må jeg indrømme at Aliens er i front.
The Abyss startede efter sin udgivelse en bølge af undervands/monster-film (der til en vis grad efterlignede den) anført af den anstændige Leviathan med Peter Weller og de tåkrummende elendige The Rift, Deep Star Six og Lords of the Deep (den sidste er virkelig, virkelig ringe).
I The Abyss forulykker en amerikansk atomubåd efter at have mødt et ukendt fartøj nær det cubanske farvand.
Civilisterne på en af de nærliggende undervands boreplatformer bliver tilkaldt for at undersøge det forulykkede fartøjs tilstand sammen med et hold af Navy Seal's (anført af Michael Biehn).
Inden længe er de dog alle fanget i en international krise af vidtrækkende proportioner, dvs med mulighed for atomkrig, da Navy Seal's holdet armerer et atomsprænghoved fra den forulykkede atomubåd, dette gøres fordi de tror at sovjetiske styrker sniger sig rundt i området.
Men civilisterne har en bedre ide om hvad det er, som sniger sig rundt nede under havet.
The Abyss præsenterer en fantastisk nøje tilpasset rytme imellem James Cameron's instruktion, danske Mikael Salomons glimrende kameraarbejde samt Joel Goodmans klipning. Disse giver tilsammen et overvældende flot indtryk.
Det skal lige nævnes at meget af filmens pointe gik lidt tabt fordi filmproducenterne forkortede Camerons oprindelige version, men disse essentielle scener blev heldigvis restaureret til den overlegne The Abyss - Special Edition der er ca 30 minutter længere end den forkortede biografversion og så meget desto bedre.
Ser man The Abyss i lyset af James Camerons to foregående film; den mesterlige Aliens og den nyskabende Terminator, fremstår The Abyss som en betydeligt mere alvorlig og moden film. Selvom den stadig besidder en fundamental og næsten barnligt naiv tro på værdier som selvopofrelse og livslyst.
Der er for mig at se også nogle tydelige referencer eller ligefrem ligheder med f.eks Steven Spielbergs Close Encounters of the Third Kind/Nærkontakt af tredje grad og Stanley Kubricks 2001 A space Odyssey/Rumrejsen 2001. Disse viser på en måde, at James Cameron som instruktør er i stand til at indfange både en simplicitet og storhed, som de færreste instruktører magter at håndtere.
Af skuespillerpræstationer i filmen er det værd at fremhæve den psykotiske Navy Seals leder Coffey, som nævnt fænomenalt spillet af Michael Biehn. Så fænomenalt at han stjæler billedet fra filmens to hovedrolleindehavere; Ed Harris og Mary Elizabeth Mastrantonio.
The Abyss er blandt de bedste science fiction-film og adskillige af filmens scener er klassiske i en sådan grad, at de blot forhøjer gensynsglæden selv fjerde gang de genses.
The Abyss er en stemningsfuld science fiction thriller med overbevisende arbejde fra alle involverede parter.
Fuldt hus!
24/04-2005