Peter Pan Nu Med Hugtænder
4.0
To brødre (Patric, Haim) flytter sammen med deres mor (Wiest) til en mindre amerikansk kystby. Byen viser sig i midlertidigt at være hjemsted for en flok blodtørstige vampyrer, der yder at køre rundt på motorcykler (når de ikke flyver) og terrorisere.
Enormt tidstypisk og indimellem ufrivillig komisk, men alligevel underholdende vampyrfilm for unge (for unge tilbage i 1980’erne vel at mærke). Den er godt lavet, uden overdrevent brug af effekter og med massere af humor og sjove gys og så er der jo den morsomme pointe, at selv små sovebyer ofte rummer mere råddenskab end man ved første øjenkast skulle tro.
Skuespillerne er velvalgte, især Sutherland skinner igennem, og med flere af ungdomsstjernerne fra dengang, hvoraf de fleste ikke fik en særlig lang karriere, men viser sig fra deres bedste side her, der er ingen der falder igennem og gør det dårligt. Udover Sutherland der spiller godt, skal Gertz fremhæves, hun var en babe dengang.
Filmens titel hentyder tydeligt til historien om Peter Pan, hvor The Lost Boys er en flok knægte der nægter at blive voksne (i overført betydning) og tage ansvar. Her er de beskrevet som en flok unge, men gamle nok til at skulle begynde at vælge et andet og mere ansvarligt liv, der uanset prisen og den har været høj, de er derfor blevet fortabte, har solgt deres sjæl og endt som vampyrer (metaforisk ment, i filmen bogstaveligt), nægter at se i øjnene at de er ved at blive voksne og at tiden for evige fester og en tanketom opførsel egentlig er løbet fra dem.
Det er simpelt og ikke halvt så dybt som det lyder, men fint nok fundet på til genren og instruktør Schumacher, hvis lange karriere ifølge mig sjældent har budt på noget særligt, styrer løjerne med sikker hånd i en af hans bedste produktioner. Der er bid i denne film.
Filmen får 4 stjerner, en halv for meget, i nostalgiens navn.
Enormt tidstypisk og indimellem ufrivillig komisk, men alligevel underholdende vampyrfilm for unge (for unge tilbage i 1980’erne vel at mærke). Den er godt lavet, uden overdrevent brug af effekter og med massere af humor og sjove gys og så er der jo den morsomme pointe, at selv små sovebyer ofte rummer mere råddenskab end man ved første øjenkast skulle tro.
Skuespillerne er velvalgte, især Sutherland skinner igennem, og med flere af ungdomsstjernerne fra dengang, hvoraf de fleste ikke fik en særlig lang karriere, men viser sig fra deres bedste side her, der er ingen der falder igennem og gør det dårligt. Udover Sutherland der spiller godt, skal Gertz fremhæves, hun var en babe dengang.
Filmens titel hentyder tydeligt til historien om Peter Pan, hvor The Lost Boys er en flok knægte der nægter at blive voksne (i overført betydning) og tage ansvar. Her er de beskrevet som en flok unge, men gamle nok til at skulle begynde at vælge et andet og mere ansvarligt liv, der uanset prisen og den har været høj, de er derfor blevet fortabte, har solgt deres sjæl og endt som vampyrer (metaforisk ment, i filmen bogstaveligt), nægter at se i øjnene at de er ved at blive voksne og at tiden for evige fester og en tanketom opførsel egentlig er løbet fra dem.
Det er simpelt og ikke halvt så dybt som det lyder, men fint nok fundet på til genren og instruktør Schumacher, hvis lange karriere ifølge mig sjældent har budt på noget særligt, styrer løjerne med sikker hånd i en af hans bedste produktioner. Der er bid i denne film.
Filmen får 4 stjerner, en halv for meget, i nostalgiens navn.
26/04-2005