Tidsrejse i en spændetrøje

4.0
For det første er jeg nødt til at erklære, at The Jacket på ingen måde er en ”fejlfri” film. Det havde jeg sådan set heller ikke ventet, men eftersom der er nogle ret så fundamentale svipsere i historiens opbygning trækker det karakteren lidt ned.
Alligevel skal jeg med glæde indrømme, at jeg rigtig godt kan lide den måde hvorpå hele filmens koncept udlægges fra instruktøren og i det hele taget hvordan den udvikler sig i filmens forløb.

The Jacket leger med den velkendte ide omkring fænomenet tidsrejser og den berører det evindelige og efterhånden typiske paradoks, om hvorledes det at forandre hændelser i fortiden vil påvirke den eventuelle fremtid.

The Jacket handler om Jack (spillet af Adrian Brody), en Golfkrigsveteran, der bliver indlagt på et sanatorium.
Jack lider af et alvorligt hukommelsestab efter sine krigsoplevelser og da det lokale politi finder ham på et mordsted uden det der ligner en troværdig forklaring ryger han bag lås og slå på den psykiatriske afdeling.

Dér begynder den ret uortodokse læge Dr. Becker (det er så Kris Kristofferson) at eksperimentere med Jack. Jack lægges i spændetrøje i en slags isolationsbehandling, hvor han placeres i en køleskuffe af den type, der forefindes på lighuse.

Formålet med dette sære eksperiment er, at nulstille Jack’s voldelige tilbøjeligheder og Dr. Becker’s retfærdiggørelse af dette er: "You can't break something that's already broken".
Det ved jeg så ikke lige hvad lægeverdenen ville sige til en sådan fremgangsmåde.

Jack rejser derefter gennem tiden, helt nøjagtigt 15 år ind i fremtiden. Her møder han den voksne udgave af en pige han har hjulpet i fortiden/nutiden; Jackie (spillet af Keira Knightley), som han desuden forelsker sig i. Han opdager også, at han dør få dage efter indlæggelsen på sanatoriet.
Derfor begynder et hektisk kapløb mod tiden for Jack, der desperat søger en forklaring og en løsning på sit eget dødsfald.

Filmens stemming er af en tungsindig og ildevarslende slags og den forekommer mig ideel for denne type film.
Desuden indeholder den rigeligt med små overraskelser og spidsfindigheder, men ingen store altoverskyggende plot forvridninger, hvilket passer mig udmærket idet sådanne ofte overskygger og somme tider skader en films integritet.
I The Jacket drejer historien næsten hele tiden ned af nye spor og det åbner uventede veje for filmens plot.

Jeg kan kun anbefale alle med interesse i et anderledes konstrueret lille mysterium at se denne film.
Som en slags konklusion på ovenstående er jeg desværre nødt til at sige, at filmen måske vil ramme lidt midt imellem når den skal finde sit publikum.
The Jacket