Tolkning og reference

5.0
Okay, jeg har nu smålæst forskellige tolkninger og kommentarer sporadisk, om Mulholland Drive.
Det skal lige sigers, at jeg ikke har læst dem alle.

Så, nu vil jeg give mit besyv med i tolkningen og forståelsen af dette mystiske Lynch drama!

Filmen her, mener jeg består af flere småhistorier, som på et tidspunkt i filmen bliver kædet subjektivt sammen af Diane (Naomi Watts) i hendes drømme (R.E.M.-søvn) og i hendes drømmewerden.

Ydermere mener jeg, at der sporadisk dukker scener op fra Dianes virkelige liv.
Eksempler på disse.:
1. løsrevne billeder, i starten af filmen, af Diane stående med sine bedsteforældre, efter at hun har vundet første pris i en Jitterbug-konkurrence.
2. Scenen, hvor kameraet kører ned mod en seng, og begraver sig i en pude i sengen.
3. Scenen, hvori Diane mødes med sin amatør-hitman på Winkies. Her viser hun et filmsstjerne foto af Camilla (Laura Harring), hendes store kærlighed, som hun vil have dræbt.
4. Scenen, hvor hun bliver vågnet af banken på sin dør af en kvinde, som hun tilsyneladende har haft et forhold til. Kvinden beder Diane om at give hende sit askebægre og sin lampe.
5. Da Diane i optagelsesstudierne på en filproduktion, får lov til at overvære en kyssescene i mellem filminstruktøren Adam (Justin Theroux) og Camilla, hvor hun der fælder en tåre.
6. Scenen hvor hun bliver overtalt af Camilla til at komme med til en fest, hvor de senere kører sammen i en sort Cadillac op til festen.
7. Og til festen, hvor hun ankommer til festen, og hun, Adam, Camilla og Adams mor (Ann Miller) småsnakker sammen inden de går til bords.
8. Scenen, hvor hun ved bordet bliver spurgt om, hvordan hun har lært Camilla at kende, hvor hun bliver spurgt om dette af Adams mor, som jo også optræder som en udlejrer for Diane i hendes drøm om hendes skuespiller tantes lejlighed.
9. Scenen, da hun i en slags mareridtssyne ser sine bedsteforældre, og hun skriger og skriger.
10. Scenen, hvor der bliver skudt en pistol af, Dianes selvmord med pistolskud.

Ud fra disse 10 scener, skaber Diane sine egne drømme, som er resten af filmen.

Jeg mener, at filmen grundlæggende handler om en ung kvindes håbløse kamp for at bryde igennem som filmstjerne i Hollywood.
På sin færd i Hollywoods kyniske filmverden støder hun på en masse dumme svin; amatør-hitmanden, den unge mand med det lange hår, som bliver skudt i hovedet af hitmanden, den hysteriske espresso-drikkende mand, ved castingmødet med Adam og dennes agent. Jeg mener, at espressomanden (forøvrigt spillet af scoremesteren Angelo Badalamenti) er en gæst, som Diane i sit virkelige liv har mødt i sit job som servetrice på en dineren Winkies. Som altså i virkeligheden har været totalt umulig, at servicere for, ligesom i hendes drøm.
Og det allervigtigste dumme svin, som hun håbløst forelsker sig i er så Camilla. Og Camilla indleder et seksuelt forhold til Diane, tror jeg af ren og skær nyskærrighed; for at prøve det, og uden, som mange andre hele filmen igennem, at tage hensyn til Dianes skrøbelighed og hendes ægte følelser.

Jeg tror at Dianes skuespillertalent er ret beskedent i virkeligheden og ligeså med Camillas talent.
Forskellen mellem de to kvinder er blot, at Camilla fra naturens side ligner en klassisk Hollywood-diva, samtidig med at Camilla ikke har noget imod, at bolle sig op til berømmelsens tinde i Hollywood. Hendes forhold til Adam, mener jeg er et klassisk eksempel derpå.

Da Dianes kærlighed tydeligt afviser hende, og hendes kariere som stor filmstjerne ikke lykkedes, så forsumper hun i ulykkelighed og frustration, hvor det igen fører til hendes hævntogt over Camilla; at få hende ryddet af vejen af en hitmand.
Da Camilla er rydet af vejen, savner Diane hende, og fortryder sin forbrydelse. Så, i frustration/desperation skydder hun til sidst sig selv en kugle for panden.

Puha! det blev en af de længere kommentarer!
Til allersidst vil jeg sige, at jeg tror i dén grad at David Lynch har genset den gamle Hollywood-klassiker, om berømmelsens pris, Billy Wilders "Sunset Boulevard" fra 1950.
Fordi, at som Lynch' film Mulholland Drive er navnet på et eksisterende geografisk område i L.A., så er Sunset Boulevard det også. Samt, at Dianes downfall minder mig meget om den ældre forsumpede divas (spillet blændende af Gloria Swanson) downfall i Sunset Boulevard.

Herfra vil jeg slutte af med at nævne en af mine yndlingsscener i et tæt på Lynch mesterværk!
Scenen i den fiktive Silencio-club, hvor Diane i R.E.M.-drømme får udlevet sin store sorg og sin frustation i selskab med den smukke sang i selskab med sin smukke Camilla.
Mulholland Drive