Meget 80ersk sci-fi-klassiker
4.0
"Terminator" var én af 80ernes mest omtalte og fan-dyrkede science fiction-film, og må i høj grad anses som instruktør James Camerons populære gennembrud.
Det er et dystert nutids/fremtidsunivers, der skildres, og visuelt er der tale om en meget mørk forestilling. Der forekommer ingen uheldige stilbrud undervejs, og da historien hænger rimelig godt sammen (man kan dog altid diskutere den cirkulære kobling mellem nutid og fremtid!), er der afgjort tale om en vellykket sci-fi-film, som underholder udmærket fra første til omtrent sidste minut.
På effektsiden lider filmen i dag en del under, at man dengang satsede så hårdt på actionsiden af filmen. Den stop-motion-animerede cyborg og gummihovedet, der skal forestille Arnold, overbeviser nok de færreste i dag.
- Underlægningsmusikken er også MEGET anno 1984, og endskønt jeg sætter stor pris på tidlige synthesizere, så er dette tilfælde en undtagelse.
Filmens kultstatus skyldes utvivlsomt dens dystre fremtidsperspektiv, som er en klokkeklar mistillidserklæring til koldkrigspolitikken.
Filmen opfølges af en visuelt langt mere imponerende 2'er, som til gengæld tenderer det rendyrket klæge på indholdssiden og derfor må betragtes som en dårligere film.
Det er et dystert nutids/fremtidsunivers, der skildres, og visuelt er der tale om en meget mørk forestilling. Der forekommer ingen uheldige stilbrud undervejs, og da historien hænger rimelig godt sammen (man kan dog altid diskutere den cirkulære kobling mellem nutid og fremtid!), er der afgjort tale om en vellykket sci-fi-film, som underholder udmærket fra første til omtrent sidste minut.
På effektsiden lider filmen i dag en del under, at man dengang satsede så hårdt på actionsiden af filmen. Den stop-motion-animerede cyborg og gummihovedet, der skal forestille Arnold, overbeviser nok de færreste i dag.
- Underlægningsmusikken er også MEGET anno 1984, og endskønt jeg sætter stor pris på tidlige synthesizere, så er dette tilfælde en undtagelse.
Filmens kultstatus skyldes utvivlsomt dens dystre fremtidsperspektiv, som er en klokkeklar mistillidserklæring til koldkrigspolitikken.
Filmen opfølges af en visuelt langt mere imponerende 2'er, som til gengæld tenderer det rendyrket klæge på indholdssiden og derfor må betragtes som en dårligere film.
18/09-2005