Idealistens Endeligt
4.0
Efterfølger til “The Curse Of Frankenstein”.
Det er lykkes Dr. Frankenstein (Cushing) at undslippe sin dødsstraf og under falsk identitet, slår han sig ned i mindre tysk by, hvor han forsætter med sine vanvittige eksperimenter.
Det legendariske engelske Hammer Film, der tilbage i 50’erne og 60’erne havde deres storhedstid, ved at genoplive flere af Universal studios gamle filmmonstre, har også produceret denne solide efterfølger til deres berømte udgave af Mary Shelleys historie om Frankenstein.
Selv om den næppe i vore dage vil forekomme særlig uhyggelig eller spændende, så er den for filmelskere af lige denne genre stadig et kig værd.
Hammer Film havde dengang ry for at være vovede og blodige i forhold til de mere etablerede filmselskaber, og når man ser hvordan en ung pige vil have vores noget ældre doktor F til at lægge sit øre til hendes bryst, i et forsøg på at forføre ham, med sin mors velsignelse, så er man allerede tidligt i filmen ikke i tvivl om, at det er rigtigt og at Hammer Films ry er fuldt fortjent.
Men udover det, så er det også en meget atmosfærefyldt og elegant produktion, som mest af alt hæmmes ved at være lige langsommelig nok om at komme i gang, selv om jeg intet har imod at en film giver sig tid til at fortælle sin historie og opbygge sine personer.
Til gengæld er Cushing som skabt til denne (disse) rolle(r), hvorpå han da også har bygget sin karriere, og han spiller så man bagefter mere eller mindre har glemt alt om de andre medvirkede.
Efterfølges af “The Evil Of Frankenstein”.
Det er lykkes Dr. Frankenstein (Cushing) at undslippe sin dødsstraf og under falsk identitet, slår han sig ned i mindre tysk by, hvor han forsætter med sine vanvittige eksperimenter.
Det legendariske engelske Hammer Film, der tilbage i 50’erne og 60’erne havde deres storhedstid, ved at genoplive flere af Universal studios gamle filmmonstre, har også produceret denne solide efterfølger til deres berømte udgave af Mary Shelleys historie om Frankenstein.
Selv om den næppe i vore dage vil forekomme særlig uhyggelig eller spændende, så er den for filmelskere af lige denne genre stadig et kig værd.
Hammer Film havde dengang ry for at være vovede og blodige i forhold til de mere etablerede filmselskaber, og når man ser hvordan en ung pige vil have vores noget ældre doktor F til at lægge sit øre til hendes bryst, i et forsøg på at forføre ham, med sin mors velsignelse, så er man allerede tidligt i filmen ikke i tvivl om, at det er rigtigt og at Hammer Films ry er fuldt fortjent.
Men udover det, så er det også en meget atmosfærefyldt og elegant produktion, som mest af alt hæmmes ved at være lige langsommelig nok om at komme i gang, selv om jeg intet har imod at en film giver sig tid til at fortælle sin historie og opbygge sine personer.
Til gengæld er Cushing som skabt til denne (disse) rolle(r), hvorpå han da også har bygget sin karriere, og han spiller så man bagefter mere eller mindre har glemt alt om de andre medvirkede.
Efterfølges af “The Evil Of Frankenstein”.
25/11-2005