Uhyggelig aktuel

4.0
Ugens filmpremiere "Savior" er fra 1997, og giver i disse krigstider danskerne mulighed for at få et rystende kig ind bag Balkan-krigens gru. Krigsfilm-eksperten Oliver Stone har produceret, den amerikanske skuespiller Dennis Quaid har hovedrollen, men det er den jugoslaviske instruktør Peter Antonijevic, der står bag.

Midt i "Savior"s krigsskrækheder, udbryder soldaten Peter (Stellan Skarsgård): "This war sucks!" Men hvilken krig gør ikke det? Rundt om på vores lille klode, er der brændpunkter, typisk foranlediget af religion. Kosovo-krigen, Nordirlands kamp for løsrivelse, Palæstina/Israel konflikten, stammekrigene i Rwanda og kinesernes voldelige indtrængen i Tibet. Massemedierne spyr informationer ud, og som seer/læser føler man sig som gidsel, for informationerne er så brogede, at man har svært ved at danne sig et billede, og man bliver derefter følelseskold.

En amerikansk snigskytte i Bosnien
"Savior" giver kun et billede af krig, og det er både rystende og sindsopvækkende. Filmens historie udspiller sig under den Jugoslaviske borgerkrig i 1993. Her møder vi den amerikanske soldat Guy (Dennis Quaid), der på grund af en tragisk ulykke har meldt sig som snigskytte på serbernes side. Hævnen ruller i Guys årer, for et par år før har muslimske fundamentalister dræbt hans familie. Han finder sin muslimske fjende i Bosnien, og her skyder han på alt, der rører sig. Alle er skurke, både børn og voksne. Guys soldaterkammerat Peter (Stellan Skarsgård) er træt af krigen, men det varer ikke længe før, at den krig han hader, tager et offer mere. Peter bliver dræbt af en granat og Guy får derfor en ny makker, der er serbisk. Mødet med de serbiske æresbegreber og umoralske overgreb får Guys øjne op for den gru, han selv er med til at skabe.

Fatal flugt
Guy får overdraget en serbisk kvinde, der har været muslimernes gidsel, og som er blevet gravid efter gentagne voldtægter. At hun bærer et muslimsk barn i sin mave, er ærekrænkende for en serber, så Guys makker overfalder kvinden, for at hun skal miste barnet. Dér trækker Guy sin moralske linie, og han skyder soldaten. Guy sørger for at kvinden kommer sikkert hjem til sin familie, men her bliver familiens ære krænket, og kvindens fader er parat til at dræbe. Pludselig er Guy og kvinden på en fatal flugt fra en krig og et fjendebillede der bliver mere og mere udvisket.

Stop krigene
"Savior" kunne kaldes et østeuropæisk filmsvar på "Platoon", for filmen vælger ikke side, man koncentrerer sig i stedet om at skildre uhyggen og gruen ved krig. Hvor Steven Spielberg i "Saving Private Ryan" kun glorificerede de amerikanske soldater, viser "Savior" hvilken kulde og ondskab, der bliver vækket i soldater i begge lejre. Som tilskuer til "Savior" bliver man automatisk pacifist, og man ryster på hovedet over, at man ikke bliver klogere rundt om i verden. Hvorfor al den ondskab? Man kan kun udbryde: "All war sucks!"
Savior