- Ridser i lakken -
3.0
Gregory Jacobs er en af de mest garvede instruktørassistenter i branchen, og at han er en dygtig en af slagsen, har han for længst bevist bl.a. i form af sit faste makkerskab med Steven Soderbergh, som ikke går på arbejde uden Jacobs. Og netop med film som ”Out Of Sight” og de to ”Ocean’s” i ryggen, burde kupfilmen ”Criminal” ligge lige til højrebenet for Jacobs, der her står på egne ben i sin instruktørdebut.
Jacobs kommer da også ganske godt fra start og er endt med en snu og velfortalt svindlerhistorie med menneskeligt interessante temaer diskret placeret mellem linierne. Modsat den gængse kupfilm lærer vi rent faktisk vores karakterer at kende her, og filmen virker egentlig snarere som et drama end en smart krimi, hvilket i særdeleshed kommer til udtryk i dens valg af fokus. Det er nemlig karaktererne, der optager Jacobs, ikke kuppet, som er så ligetil og konservativt, at det nærmest fremstår som en ironisk hilsen i sig selv.
Men lige så glad man er over filmens valg af fokus, lige så skuffet bliver man, når filmen flytter selv samme fokus i sin letkøbte slutning. Bedst som man troede man var vidne til en original svindlerkomedie, indtræffer det obligatoriske twist, der vender op og ned på resten af filmen, og der opstår en ubalance i værket, idet den fjerlette og forløsende slutning ikke passer sammen med resten af den ellers så temastærke film.
Indtil da fungerer det hele dog upåklageligt, så tre stjerner er på sin plads. Ikke mindst pga. det habile skuespil ført an af en veloplagt John C. Reilly, som nok engang viser sin unikke evne for at tilføre en rolle naturlighed.
Jacobs kommer da også ganske godt fra start og er endt med en snu og velfortalt svindlerhistorie med menneskeligt interessante temaer diskret placeret mellem linierne. Modsat den gængse kupfilm lærer vi rent faktisk vores karakterer at kende her, og filmen virker egentlig snarere som et drama end en smart krimi, hvilket i særdeleshed kommer til udtryk i dens valg af fokus. Det er nemlig karaktererne, der optager Jacobs, ikke kuppet, som er så ligetil og konservativt, at det nærmest fremstår som en ironisk hilsen i sig selv.
Men lige så glad man er over filmens valg af fokus, lige så skuffet bliver man, når filmen flytter selv samme fokus i sin letkøbte slutning. Bedst som man troede man var vidne til en original svindlerkomedie, indtræffer det obligatoriske twist, der vender op og ned på resten af filmen, og der opstår en ubalance i værket, idet den fjerlette og forløsende slutning ikke passer sammen med resten af den ellers så temastærke film.
Indtil da fungerer det hele dog upåklageligt, så tre stjerner er på sin plads. Ikke mindst pga. det habile skuespil ført an af en veloplagt John C. Reilly, som nok engang viser sin unikke evne for at tilføre en rolle naturlighed.
11/07-2006