"THIS IS NOT REALITY!"
5.0
Således vedbliver forsikringsagenten Trent (Sam Neill) indtil det forfærdende og dystre klimaks på Carpenters mest vellykkede 90'er gyser (mener forresten at de eneste horror produktioner Carpenter instruerede i halvfemserne var de utåelige Village Of The Damned og Vampires, så der er ikke meget at konkurrere med :-)
Anyways, historien omhandler en horror-forfatters forsvinden med det Stephen King lignende navn Sutter Cane, Han forsvinder på et meget dårligt tidspunkt, faktisk lige til udgivelsen af sin nye roman, og straks begynder optøjerne, for Canes bøger har en meget skrækindjagende effekt på sine læsere, og derfor sender forlaget forsikringsagenten Trent og en assistent ud for at finde Cane, en søgen der kulminerer i bedste Lovercraft stil.
Filmen er en lang ubehagelig og skræmmende affære, det skyldes ikke mindst Carpeneters fremragende sans for klaustrofobisk og paranoia gys og plot-twistene sørger for at man ikke ved i hvilken retning filmen har tænkt sig at gå næste gang, effekterne er også godt gennemarbejdet og jeg for min part blev da overrasket over hvor "virkelige" effekterne var, derudover er der også mange vel gemte chok momenter, så hvis du trænger til at få sat dit nervesystem på prøve er denne film absolut et kig værd.
Skuespillet er også fremragende, Neill spiller godt som den kyniske agent, der absolut ikke mener at der er noget som helst mellem himmel og jord. Julie Carmen (som jeg husker som sexet vampyr i Fright Night 2) spiller den underlige og let påvirkelige assisstent og den gustne udseende Jürgen Prochnow er velvalgt som Cane.
Der er dog kun på to punkter filmen fejler i min bog, musikken er noget af det ringeste og malplacerede jeg endnu har hørt fra Carpenter, og den massive brug af vold offscreen, vel er der masser af onscrren vold i filmen, meeen af en Carpenter film at være er volden noget tyndbenet og uexplicit (specielt når man tænker på The Thing) om det så er censuren eller bare historien der kræver det sådan må jo være op til den enkelte.
Udover disse kritikpunkter har jeg overhovedet ikke noget at udsætte på filmen, den fænger og skræmmer og underholder lige fra første billede. Dette var et lyspunkt i en desværre nedadgående kurve for Carpenter, men man kan da altid håbe på at han rejser sig og smækker instruktørrøven i sædet med et godt og velskrevet manus i sine krumbøjede fingre
Og nåja, så sender jeg en bøn til samtlige udgivere i Danmark, se at få dette stykke film ud på en DVD skive!
Anyways, historien omhandler en horror-forfatters forsvinden med det Stephen King lignende navn Sutter Cane, Han forsvinder på et meget dårligt tidspunkt, faktisk lige til udgivelsen af sin nye roman, og straks begynder optøjerne, for Canes bøger har en meget skrækindjagende effekt på sine læsere, og derfor sender forlaget forsikringsagenten Trent og en assistent ud for at finde Cane, en søgen der kulminerer i bedste Lovercraft stil.
Filmen er en lang ubehagelig og skræmmende affære, det skyldes ikke mindst Carpeneters fremragende sans for klaustrofobisk og paranoia gys og plot-twistene sørger for at man ikke ved i hvilken retning filmen har tænkt sig at gå næste gang, effekterne er også godt gennemarbejdet og jeg for min part blev da overrasket over hvor "virkelige" effekterne var, derudover er der også mange vel gemte chok momenter, så hvis du trænger til at få sat dit nervesystem på prøve er denne film absolut et kig værd.
Skuespillet er også fremragende, Neill spiller godt som den kyniske agent, der absolut ikke mener at der er noget som helst mellem himmel og jord. Julie Carmen (som jeg husker som sexet vampyr i Fright Night 2) spiller den underlige og let påvirkelige assisstent og den gustne udseende Jürgen Prochnow er velvalgt som Cane.
Der er dog kun på to punkter filmen fejler i min bog, musikken er noget af det ringeste og malplacerede jeg endnu har hørt fra Carpenter, og den massive brug af vold offscreen, vel er der masser af onscrren vold i filmen, meeen af en Carpenter film at være er volden noget tyndbenet og uexplicit (specielt når man tænker på The Thing) om det så er censuren eller bare historien der kræver det sådan må jo være op til den enkelte.
Udover disse kritikpunkter har jeg overhovedet ikke noget at udsætte på filmen, den fænger og skræmmer og underholder lige fra første billede. Dette var et lyspunkt i en desværre nedadgående kurve for Carpenter, men man kan da altid håbe på at han rejser sig og smækker instruktørrøven i sædet med et godt og velskrevet manus i sine krumbøjede fingre
Og nåja, så sender jeg en bøn til samtlige udgivere i Danmark, se at få dette stykke film ud på en DVD skive!
14/07-2006