Adrenelinfremkaldninger fås ikke bedre!
5.0
Skjulte Øjne er toppen Alfred Hitchcock’s karriere, det er simpelthen det vildeste adrenalin-boost nogensinde set på film. Under hele filmen sidder man på nåle, fuldkommen vildt begejstret for Alfred Hitchcock’s evne til at lave en virkeligt mesterlig thriller. Fra start til slut er filmen fuldkommen vildt underholdene, uden at det går over gevind og bliver for meget på noget tidspunkt. Filmskabere som Alfred Hitchcock burde vi ærligt talt have nogen flere af. Og da der ikke er brugt flere kulisser end en baggård og en lejlighed, må man nok sige at Hitchcock kan få spænding ud af ingenting.
I hovedrollen ses en ualmindeligt velspillende James Stewart, som fotografen der har brækket sit ben, og bliver derfor nødt til at sidde i kørestol. Han laver ikke andet, end at sidde og kigge ud af vinduet ind af de andres vinduer. Men en nat overværer han noget besynderligt. Han er overbevist om at der er begået et mord i lejligheden overfor ham, og han har besluttet sig for at tage sagen i egen hånd. Historien er utroligt velskrevet, og det var kun en lille del af den. Filmen handler også om fotografens parforhold, der ikke lige går som smurt. John Michael Hayes har skrevet det fantastiske manuskript, der næppe fås bedre.
Filmens klimaks er noget af det bedste. Nogen af scenerne er gyselige, på sin helt egen psykologiske måde. I sin tid var filmen fræk, og smart, det må den også siges at være i dag. Det er en sjældent set tidløs thriller, der egentlig handler om et parforhold. Hitchcock udnytter alle muligheder for få spænding i denne mesterlige thriller. En sand triumf for Alfred Hitchcock, der desværre er død.
I hovedrollen ses en ualmindeligt velspillende James Stewart, som fotografen der har brækket sit ben, og bliver derfor nødt til at sidde i kørestol. Han laver ikke andet, end at sidde og kigge ud af vinduet ind af de andres vinduer. Men en nat overværer han noget besynderligt. Han er overbevist om at der er begået et mord i lejligheden overfor ham, og han har besluttet sig for at tage sagen i egen hånd. Historien er utroligt velskrevet, og det var kun en lille del af den. Filmen handler også om fotografens parforhold, der ikke lige går som smurt. John Michael Hayes har skrevet det fantastiske manuskript, der næppe fås bedre.
Filmens klimaks er noget af det bedste. Nogen af scenerne er gyselige, på sin helt egen psykologiske måde. I sin tid var filmen fræk, og smart, det må den også siges at være i dag. Det er en sjældent set tidløs thriller, der egentlig handler om et parforhold. Hitchcock udnytter alle muligheder for få spænding i denne mesterlige thriller. En sand triumf for Alfred Hitchcock, der desværre er død.
28/10-2006