Den moderne kvinde, ak!
2.0
Findes Nynne rent faktisk? - Egentlig ikke. Set udfra bogformatet så er "hun" reelt ikke en kvinde, men mere en sammensat collage af kvinde-dele, der kulminerer med idéen om en den moderne kvinde; usikker, paradoksal, håbløs og godmodig.
Derfor er filmen Nynne måske en film der aldrig burde være lavet, for idéen er blevet personificeret. Filmen kræver at Nynne er et menneske af kød og blod, rettere end en kvinde-ideologi. Dette spolere desværre det som i første omgang gjorde bogen om Nynne interessant.
Det er noget af et drastisk fald, for den ellers så kompetente instruktør Jonas Elmer. Fra den den smukke realistiske "Let's get lost" til den karikerede og fortænkte "Nynne". Det smager fælt af instruktørens trang til at vinde mainstream-markedets begejstring, for det er jo trods alt dér at moneterne venter.
Filmen har sine momenter, men det fungerer bedst når historien bliver fortalt som komisk satire. Problemet er at filmen har behov for at være mere handlingsmættet, og dette kræver at genren skifter til romantisk drama. - Her knækker filmen bogstavligt talt. Det bliver syntetisk sukkersødt med kirsebær på toppen.
Hele Nynne's top-10 inddelte verden hørmer også at kopivare. Jeg tænker hér på 'mande-parodien' High Fidelity, som gav en langt mere indsigtsfuld og nærværende beskrivelse af universets andet store paradoks: Manden.
Jonas kunne formentlig være sluppet meget bedre fra denne kvinde-sag, men har måske være draget af lysten til at underholde og sælge letkøbte løsninger. Nynne mangler i hvert fald både 'bid' og intelligens. - Jeg håber virkelig ikke at den moderne kvinde kan genkende sig selv i Nynne på alt for mange områder.
Derfor er filmen Nynne måske en film der aldrig burde være lavet, for idéen er blevet personificeret. Filmen kræver at Nynne er et menneske af kød og blod, rettere end en kvinde-ideologi. Dette spolere desværre det som i første omgang gjorde bogen om Nynne interessant.
Det er noget af et drastisk fald, for den ellers så kompetente instruktør Jonas Elmer. Fra den den smukke realistiske "Let's get lost" til den karikerede og fortænkte "Nynne". Det smager fælt af instruktørens trang til at vinde mainstream-markedets begejstring, for det er jo trods alt dér at moneterne venter.
Filmen har sine momenter, men det fungerer bedst når historien bliver fortalt som komisk satire. Problemet er at filmen har behov for at være mere handlingsmættet, og dette kræver at genren skifter til romantisk drama. - Her knækker filmen bogstavligt talt. Det bliver syntetisk sukkersødt med kirsebær på toppen.
Hele Nynne's top-10 inddelte verden hørmer også at kopivare. Jeg tænker hér på 'mande-parodien' High Fidelity, som gav en langt mere indsigtsfuld og nærværende beskrivelse af universets andet store paradoks: Manden.
Jonas kunne formentlig være sluppet meget bedre fra denne kvinde-sag, men har måske være draget af lysten til at underholde og sælge letkøbte løsninger. Nynne mangler i hvert fald både 'bid' og intelligens. - Jeg håber virkelig ikke at den moderne kvinde kan genkende sig selv i Nynne på alt for mange områder.
10/11-2006