Eskapistisk Menneske I Virkelighedsnært Portræt
4.0
Tyske Herzog tegner et nuanceret og heldigvis subtilt portræt af et kompleks menneske, i denne både livsbekræftende og dybt tragiske dokumentarfilm om bjørneelskeren Treadwell.
Historien er kort om hvordan eskapisten Treadwell igennem mange år, hver sommer har valgt at leve blandt vilde Grizzlybjørne, indtil han en dag sammen med sin kæreste dræbes af de dyr han så fejlagtigt beskuer med virkelighedsfjerne øjne.
Igennem en masse optagelser lavet af vor hovedperson Treadwell selv, kombineret med diverse klip af Herzog, tages vi med på en rejse langt ud i naturen og i sidste ende ind i et kringlet og selviscenesættende menneskes sind. Et sind hvor brudte drømme og mørke tanker mødes med naiv romantiseren om naturen, i en evig jagt væk fra sig selv.
Det er selvsagt ikke en kvalitet i sig selv, at Herzog retter blikket på et menneskes indre kaos via naturens dyriske realiteter. Men det er en kvalitet når det gøres så fascinerende og indsigtsfuldt som her, så vi får et omfattende portræt af en ”skæv” personlighed, for hvem ens sympati ikke altid er lige stor, når man følger hans erklærede flugt fra civilisationen. Herzog rejser alene med sin klipning af de mange optagelser, en masse spørgsmål og gør fortællingen til en tankevækkende beretning om en mental dyster tur mod en uundgåelig afgrund.
Herzog tillader sig også at tage kritisk stilling til flere af disse spørgsmål, hvilket sine steder ærligt er befriende. Andre tidspunkter er det dog svært ikke at trække på smilebåndet af de forkerte grunde, som da Herzog smukt tager os en tur hen over en gletscher og så kommer med en metaforisk sammenligning med Treadwell’s sjæleliv.
Disse skønhedsfejl er heldigvis ikke større end at ”Grizzly Man” stadig er en af de bedre dokumentarfilm man kan finde. En man derfor ikke bør snyde sig selv for.
Historien er kort om hvordan eskapisten Treadwell igennem mange år, hver sommer har valgt at leve blandt vilde Grizzlybjørne, indtil han en dag sammen med sin kæreste dræbes af de dyr han så fejlagtigt beskuer med virkelighedsfjerne øjne.
Igennem en masse optagelser lavet af vor hovedperson Treadwell selv, kombineret med diverse klip af Herzog, tages vi med på en rejse langt ud i naturen og i sidste ende ind i et kringlet og selviscenesættende menneskes sind. Et sind hvor brudte drømme og mørke tanker mødes med naiv romantiseren om naturen, i en evig jagt væk fra sig selv.
Det er selvsagt ikke en kvalitet i sig selv, at Herzog retter blikket på et menneskes indre kaos via naturens dyriske realiteter. Men det er en kvalitet når det gøres så fascinerende og indsigtsfuldt som her, så vi får et omfattende portræt af en ”skæv” personlighed, for hvem ens sympati ikke altid er lige stor, når man følger hans erklærede flugt fra civilisationen. Herzog rejser alene med sin klipning af de mange optagelser, en masse spørgsmål og gør fortællingen til en tankevækkende beretning om en mental dyster tur mod en uundgåelig afgrund.
Herzog tillader sig også at tage kritisk stilling til flere af disse spørgsmål, hvilket sine steder ærligt er befriende. Andre tidspunkter er det dog svært ikke at trække på smilebåndet af de forkerte grunde, som da Herzog smukt tager os en tur hen over en gletscher og så kommer med en metaforisk sammenligning med Treadwell’s sjæleliv.
Disse skønhedsfejl er heldigvis ikke større end at ”Grizzly Man” stadig er en af de bedre dokumentarfilm man kan finde. En man derfor ikke bør snyde sig selv for.
21/03-2007