svigt på flere planer
3.0
Afdæmpet og følsomt, men også lettere overfladisk og kedeligt dramakomedie, der hverken er nær så original og sødmefyldt, som den selv tror. Den filmisk uprøvede Jordan Roberts har selv både skrevet og instrueret Around the Bend, hvis pudsige præmis desværre ikke bliver eksploreret med en psykologisk interessevækkelse eller tilfredsstillelse. En af filmens store kvaliteter (og muligvis eneste genuine seværdighedselement) er de ekstraordinære skuespilpræstationer, der løfter affæren fra middelmådighedens anonymitet til det basalt anbefalelsesværdige.
Around the Bend fortæller den lidt aparte historie om en opsplittet familie, der ultimativt er endt med en overordnet mandsdominans. Den levende legende Michael Caine er konsekvent eminent som den excentriske bedstefar, der på trods af et uundgåeligt dødsmærkat, sprudler af livsenergi og medmenneskelig inspiration, Caine har opfostret barnebarnet (tilpas nedtonet og plausibelt spillet af talentfulde Josh Lucas) efter faderen er stukket af. Historiefremdriften i første halvdel er fremragende, og publikum fænges både filmisk og emotionelt når den tilbagevendende far (en pragtpræstation af Christopher Walken, der ikke bare spiller ud fra sin evigt nærværende karisma, men også med hjertet) sammenfører familien igen. Efter Caines død, udvikler Around the Bend sig til en lettere atypisk road-movie (katalyseret af Caines karakter), der skal fungerer som en følelsesmæssig genforening for Walken og Lucas. Filmens sidste halvdel mangler tydeligvis en mere stringent iscenesættelse og stærkere fokus på den fortællende historie, da det bliver en smule vagt og forudsigeligt. Desuden skøjter Roberts glat henover den mere seriøse og psykiske dramatik, og blandingen mellem alvorsdreven højtidelighed og befriende humor føles sjældent kongruent.
Around the Bend vækker stærke associationer til Silberlings fantastiske Moonlight Mile, men savner dennes stramme fortælling, emotionelle gennemslagskraft og livsbekræftende humanisme. Around the Bend er en hurtig overstået bagatel med manglende reel substans, men alligevel fortjener den de tre stjerner for sine trods alt velmente intentioner og ikke mindst vidunderlige skuespillere.
Around the Bend fortæller den lidt aparte historie om en opsplittet familie, der ultimativt er endt med en overordnet mandsdominans. Den levende legende Michael Caine er konsekvent eminent som den excentriske bedstefar, der på trods af et uundgåeligt dødsmærkat, sprudler af livsenergi og medmenneskelig inspiration, Caine har opfostret barnebarnet (tilpas nedtonet og plausibelt spillet af talentfulde Josh Lucas) efter faderen er stukket af. Historiefremdriften i første halvdel er fremragende, og publikum fænges både filmisk og emotionelt når den tilbagevendende far (en pragtpræstation af Christopher Walken, der ikke bare spiller ud fra sin evigt nærværende karisma, men også med hjertet) sammenfører familien igen. Efter Caines død, udvikler Around the Bend sig til en lettere atypisk road-movie (katalyseret af Caines karakter), der skal fungerer som en følelsesmæssig genforening for Walken og Lucas. Filmens sidste halvdel mangler tydeligvis en mere stringent iscenesættelse og stærkere fokus på den fortællende historie, da det bliver en smule vagt og forudsigeligt. Desuden skøjter Roberts glat henover den mere seriøse og psykiske dramatik, og blandingen mellem alvorsdreven højtidelighed og befriende humor føles sjældent kongruent.
Around the Bend vækker stærke associationer til Silberlings fantastiske Moonlight Mile, men savner dennes stramme fortælling, emotionelle gennemslagskraft og livsbekræftende humanisme. Around the Bend er en hurtig overstået bagatel med manglende reel substans, men alligevel fortjener den de tre stjerner for sine trods alt velmente intentioner og ikke mindst vidunderlige skuespillere.
12/04-2007