Stjålne øjeblikke

5.0
Claude Sautet, instruktøren bag "Et hjerte af sten", viser os stille og rørende tiltrækningen og jalousiens mange spil.

Tempoet er langsomt, cafébesøgene mange og samtalerne lange, når fransk film er allerbedst. Og det er fransk film, når skønheden Emmanuelle Béart og den distingverede, gråsprængte Michel Serrault sættes over for hinanden i et intenst hverdagsdrama. Hun, Nelly, er 25 år og forsøger at forsørge sig selv og sin flegmatiske mand Jérôme med småjobs som freelance-grafiker. Hun møder sin økonomis skytsengel Hr Arnaud på en café, og hans diskrete charme og venlige øjne får snart lokket flere personlige oplysninger ud af hende end ventet. Da han hører, at hun har økonomiske problemer, tilbyder han hende, uden forventning om afbetaling, adskillige tusinde franc. Fanden, nysgerrigheden eller eventyrlysten tager ved Nelly, og om aftenen ved middagsbordet fortæller hun Jérôme, at hun vil skilles. Formodentlig allerede dagen efter ser vi Hr Arnaud skrive checken under. Og samtidig lader Nelly sig ansætte som renskriver af Hr Arnauds memorieres.

Ømme punkter
Så nemt er det. Eller er det? Hr Arnaud er smålun på Nelly, og hun er flatteret af hans opmærksomme øjne. Men hun er ude på eventyret og opklaringen af hans mystiske liv og personlighed, og der går ikke længe, før hun, ung og uskyldig, har trampet godt rundt i hans følelser. Og sådan er "Nelly og Hr. Arnaud". Et venteværelse med kærlighedens ofre for nu at sige det med storladne ord. Filmens personer har sår på sjælen, uopfyldte ønsker og utilfredsstillende oplevelser bag sig, og de leger med hinanden, mere eller mindre bevidst, for at få kærlighed og opmærksomhed. Nelly indleder et forhold til Hr Arnauds unge forlægger, også selvom hun ved at gøre det gør den gamle syg af jalousi. Selv siger hun til Hr Arnaud, at forholdet til forlæggeren er som"stjålne øjeblikke", og Hr. Arnaud svarer spidst "...Stjålne fra hvem?". Nelly må selv erfare at Jérôme, som hun har forladt, kommer sig hurtigt over bruddet og mistænkelig tidligt ses med en ny kvinde.

Intim publikumskontakt
Nelly og Hr Arnaud er uendelig stille fortalt, for sådan er hverdagen til tider så triviel og samtidig så dramatisk. De stemningsfulde scener fra intime samtaler på caféer, restauranter, og i Hr Arnauds herskabelige lejlighed, skaber en fortrolig og privat atmosfære, og vi føler os hver især som den eneste indviede i personernes problematiske relationer. Filmen formidler smukt, smertefuldt og vedkommende hvor ondt det kan gøre at være involveret i andre mennesker, det er uden de store armbevægelser, men det er så meget mere værd.