Tøsernes kamp
3.0
En børnefilm uden flere klichéer, end den kan bære
Det er svært at være barn, når ens frustrerede forældre skriger på opmærksomhed. Heldigvis er børns loyalitet og tålmodighed misundelsesværdig og kombineret med en ligefrem logisk sans, klarer de små som regel skærene. "Tøsepiger" er en udmærket børnefilm, som med vægt på, at de 7-13-årige skal underholdes, fortæller om to piger af den rette støbning.
Maj-Brit og Christina er bedste veninder på trods af vidt forskellig baggrund. Maj-Brits forældre er arbejdsløse og har både tid og lyst til at være sammen med Maj-Brit og hendes bror. Christina kommer fra et køligt karrierehjem, hvor forældrene hverken har tid til deres børn eller hinanden. Fornemmer man her filmens irriterende tendens til at gøre person- og miljøskildringen klichéfyldt, kan jeg berolige med, at det er en mindre svaghed. Generelt rammer filmen godt de misforståelser og uenigheder, som opstår mellem børnene, forældrene og deres baggrund.
Historien er bygget op omkring de brevduer, som Maj-Brits far bruger sin arbejdsløse tilværelse på. Maj-Brit har selv to dueunger, og da hun en dag opdager, at de er blevet serveret til et middagsselskab i Christinas hjem, bebrejder hun Christina det og dropper hende, på 11-årig vis, som veninde. Da Maj-Brit af sin far får en af hans egne duer, Viktoria, der har brækket vingen, genoptager pigerne forbindelsen, og deres fælles mål bliver at få Viktoria flyvefærdig til et stort europæisk brevdueløb.
"Tøsepiger" er en humoristisk og samtidig seriøs børnefilm, som henvender sig til sit børnepublikum ved at tale deres sprog og skildre deres verdensopfattelse uden for mange formanende og opdragende undertoner. Historiens børn er ubetinget i centrum. Det er en udmærket detalje, at lade de to forældrepar lytte og få gode råd af børnene, uden at samtalerne bliver sukkersøde eller børnene virker gammelkloge.
Skuespilpræstationerne er generelt troværdige, og alle karaktererne fremstilles med et kærligt glimt i øjet. Især giver Stephanie Leon og Laura Elisabeth Christensen (der spillede den fejlopererede Mona i Lars von Triers "Riget") gode, nuancerede portrætter af henholdsvis Maj-Brit og Christina. At bokseren Brian Nielsen spiller Christinas storebrors træner er til gengæld en pinlig udnyttelse af "cameo"-effekten. At score billige point på kendte menneskers optræden, klæder ikke en ellers reel og ærlig børnefilm.
Det er svært at være barn, når ens frustrerede forældre skriger på opmærksomhed. Heldigvis er børns loyalitet og tålmodighed misundelsesværdig og kombineret med en ligefrem logisk sans, klarer de små som regel skærene. "Tøsepiger" er en udmærket børnefilm, som med vægt på, at de 7-13-årige skal underholdes, fortæller om to piger af den rette støbning.
Maj-Brit og Christina er bedste veninder på trods af vidt forskellig baggrund. Maj-Brits forældre er arbejdsløse og har både tid og lyst til at være sammen med Maj-Brit og hendes bror. Christina kommer fra et køligt karrierehjem, hvor forældrene hverken har tid til deres børn eller hinanden. Fornemmer man her filmens irriterende tendens til at gøre person- og miljøskildringen klichéfyldt, kan jeg berolige med, at det er en mindre svaghed. Generelt rammer filmen godt de misforståelser og uenigheder, som opstår mellem børnene, forældrene og deres baggrund.
Historien er bygget op omkring de brevduer, som Maj-Brits far bruger sin arbejdsløse tilværelse på. Maj-Brit har selv to dueunger, og da hun en dag opdager, at de er blevet serveret til et middagsselskab i Christinas hjem, bebrejder hun Christina det og dropper hende, på 11-årig vis, som veninde. Da Maj-Brit af sin far får en af hans egne duer, Viktoria, der har brækket vingen, genoptager pigerne forbindelsen, og deres fælles mål bliver at få Viktoria flyvefærdig til et stort europæisk brevdueløb.
"Tøsepiger" er en humoristisk og samtidig seriøs børnefilm, som henvender sig til sit børnepublikum ved at tale deres sprog og skildre deres verdensopfattelse uden for mange formanende og opdragende undertoner. Historiens børn er ubetinget i centrum. Det er en udmærket detalje, at lade de to forældrepar lytte og få gode råd af børnene, uden at samtalerne bliver sukkersøde eller børnene virker gammelkloge.
Skuespilpræstationerne er generelt troværdige, og alle karaktererne fremstilles med et kærligt glimt i øjet. Især giver Stephanie Leon og Laura Elisabeth Christensen (der spillede den fejlopererede Mona i Lars von Triers "Riget") gode, nuancerede portrætter af henholdsvis Maj-Brit og Christina. At bokseren Brian Nielsen spiller Christinas storebrors træner er til gengæld en pinlig udnyttelse af "cameo"-effekten. At score billige point på kendte menneskers optræden, klæder ikke en ellers reel og ærlig børnefilm.
19/11-2018