Nøgenchok i provinsen

3.0
Lone Scherfig har lavet "Hjemve" sammen med Niels Hausgaard, der har været med-manuskriptforfatter - eller måske snarere med-oplægsforfatter, eftersom de har arbejdet med en form, hvor en stor del af scenerne er improviseret frem på settet.

"Hjemve" handler om en unavngivet dansk lilleby (optaget i Rudkøbing), hvor der opstår stor krise, efter at flere mener at have set en nøgen mand løbe over rådhuspladsen en nat. Det lille samfunds selvbillede som nært og vedkommende bliver kraftigt udfordret, da rygterne om den nøgne mand udløser frygt og mistro.

Bodil Jørgensen har en fin hovedrolle som Kommunens Myrtle - en velmenende, men stærkt forvirret funktionær, hvis job kommer på spil, efter hun bliver sat til at få orden på sagerne igen. Ann Eleonora Jørgensen er også glimrende som en kvinde på flugt fra en kristen sekt, Mia Lyhne bygger flere nuancer på sin standardrolle som ekspedient i den lokale tøjbutik, og i det hele taget er det tydeligt, at skuespillerne har haft en stor aktie i udviklingen af deres karakterer - som til gengæld også er blevet temmelig lavkomiske.

Ulempen ved den arbejdsform, Scherfig og Hausgaard har valgt, er nemlig ret klart, at historien kommer til at mangle struktur og konsekvens. Man er så absolut i Hausgaard-land i "Hjemve", men det er en knap så bidende og ikke så skarpt satirisk udgave af Hausgaard-land, som vi ellers har set. Det bliver lidt mere hyggeligt og med flere lidt ligegyldige scener undervejs - og et ganske stort paradoks i, at filmen gerne vil være varm og menneskelig, men samtidig ender med at gøre alle sine personer latterlige.
Hjemve