Tæl til et tal
3.0
*mindre spoilers*
Jim Carrey fylder det meste af denne paranoide thriller som en mand, der bliver besat af tallet 23. Han får foræret en bog med titlen "The Number 23" af sin kone, og da han læser den, går det op for ham, at han på samme måde som bogens hovedperson kan se tallet overalt omkring sig - og ikke mindst i sit eget liv.
Carrey er rigtig god i en langt mere seriøs rolle, end vi er vant til at se ham i. Den mimik og de maniske replikker, han normalt er sjov med, fungerer nemlig lige så godt til at illustrere en mand, der begynder at miste forstanden. Virginia Madsen er også fin som hans kone, og så er "The Number 23" glimrende skruet sammen af rutinerede Joel Schumacher, som er en effektiv håndværker, der bl.a. er god til stemning. Især de pastiche-agtige noir-scener fra bogen er godt lavet.
Mod slutningen mister filmen dog noget af grebet, fordi Schumacher bliver meget forklarende og lige vil skære alting ud i pap, så vi er sikre på, at alle har forstået, hvordan alle filmens forudgående krumspring skal forstås. Og selve slutningen er lidt tynd - den er bl.a. langt mere moralsk end åbenlyse forbilleder som "Memento" og "The Machinist". Men samlet set er det her nu alligevel en ganske solid, mere mainstreamet udgave af denne type thriller.
Jim Carrey fylder det meste af denne paranoide thriller som en mand, der bliver besat af tallet 23. Han får foræret en bog med titlen "The Number 23" af sin kone, og da han læser den, går det op for ham, at han på samme måde som bogens hovedperson kan se tallet overalt omkring sig - og ikke mindst i sit eget liv.
Carrey er rigtig god i en langt mere seriøs rolle, end vi er vant til at se ham i. Den mimik og de maniske replikker, han normalt er sjov med, fungerer nemlig lige så godt til at illustrere en mand, der begynder at miste forstanden. Virginia Madsen er også fin som hans kone, og så er "The Number 23" glimrende skruet sammen af rutinerede Joel Schumacher, som er en effektiv håndværker, der bl.a. er god til stemning. Især de pastiche-agtige noir-scener fra bogen er godt lavet.
Mod slutningen mister filmen dog noget af grebet, fordi Schumacher bliver meget forklarende og lige vil skære alting ud i pap, så vi er sikre på, at alle har forstået, hvordan alle filmens forudgående krumspring skal forstås. Og selve slutningen er lidt tynd - den er bl.a. langt mere moralsk end åbenlyse forbilleder som "Memento" og "The Machinist". Men samlet set er det her nu alligevel en ganske solid, mere mainstreamet udgave af denne type thriller.
12/05-2007