Besat af detaljer
4.0
”Zodiac”, filmatiseringen af Robert Graysmiths bog om efterforskningen af Zodiac-seriemorderen, er et oplagt materiale for en instruktør som David Fincher. Fokusset er nemlig på mennesker, der er besat af detaljerne i sagen om morderen, og Fincher selv er netop også besat af detaljer i sine film.
Zodiac er det navn seriemorderen giver sig selv i et brev til San Francisco Chronicle, hvor han også sender en kryptisk kode, hvori der står, at han foretrækker at jage mennesker, da mennesker er verdens farligste dyr. Den alkoholiserede Paul Avery (Robert Downey Jr.) dækker historien for avisen, men den unge satiretegner Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal) bliver mindst lige så besat af historien, der efterhånden kommer til at udgøre en stor del af hans liv. Samtidig ser vi også politiet i form af David Toschi (Mark Ruffalo) arbejde med sagen ud fra deres procedurer. Fincher viser os også Zodiacs brutale mord i starten. Fokusset er dog mest af alt på mændene, der efterforsker i mordene, og hvordan det opsluger dem.
Fincher har optaget det hele digitalt med et gyldent skær, der sammen med detaljerigdommen giver en 70er smag. Dog uden at det bliver for kunstigt. Derudover er der lidt af en noir-stemning med nattebilleder og mænd i farlige situationer. I anden halvdel kommer Graysmith for alvor tæt på Zodiac, efter alle andre har opgivet, og filmen får en stærkere suspense-stemning end før. Det er almen viden, at man officielt aldrig fandt Zodiacs identitet, men filmen giver faktisk en del closure. Mere end jeg havde troet. Og det er spændende at se puslespillet blive puslet med. Derudover giver Robert Downey jr. en masse herlig tør humor i sin rolle i form af skarpe kommentarer og charme.
”Zodiac” er en veludført genre-film, som Fincher giver mere fylde og dybde en de fleste andre film i genren. Specielt når Graysmith for alvor dykker ned i detaljerne i sagen til fordel for familie og børn i en kamp for at give sin verden mening. Den vilje smitter af på David Toschi og politifolkene omkring ham. Og den smitter af på os i salen, der bliver suget ind i Finchers detaljerige filmunivers.
Zodiac er det navn seriemorderen giver sig selv i et brev til San Francisco Chronicle, hvor han også sender en kryptisk kode, hvori der står, at han foretrækker at jage mennesker, da mennesker er verdens farligste dyr. Den alkoholiserede Paul Avery (Robert Downey Jr.) dækker historien for avisen, men den unge satiretegner Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal) bliver mindst lige så besat af historien, der efterhånden kommer til at udgøre en stor del af hans liv. Samtidig ser vi også politiet i form af David Toschi (Mark Ruffalo) arbejde med sagen ud fra deres procedurer. Fincher viser os også Zodiacs brutale mord i starten. Fokusset er dog mest af alt på mændene, der efterforsker i mordene, og hvordan det opsluger dem.
Fincher har optaget det hele digitalt med et gyldent skær, der sammen med detaljerigdommen giver en 70er smag. Dog uden at det bliver for kunstigt. Derudover er der lidt af en noir-stemning med nattebilleder og mænd i farlige situationer. I anden halvdel kommer Graysmith for alvor tæt på Zodiac, efter alle andre har opgivet, og filmen får en stærkere suspense-stemning end før. Det er almen viden, at man officielt aldrig fandt Zodiacs identitet, men filmen giver faktisk en del closure. Mere end jeg havde troet. Og det er spændende at se puslespillet blive puslet med. Derudover giver Robert Downey jr. en masse herlig tør humor i sin rolle i form af skarpe kommentarer og charme.
”Zodiac” er en veludført genre-film, som Fincher giver mere fylde og dybde en de fleste andre film i genren. Specielt når Graysmith for alvor dykker ned i detaljerne i sagen til fordel for familie og børn i en kamp for at give sin verden mening. Den vilje smitter af på David Toschi og politifolkene omkring ham. Og den smitter af på os i salen, der bliver suget ind i Finchers detaljerige filmunivers.
21/05-2007