Socialt bevidst rod

3.0
Et miskmask af en film, som på én gang vil handle om socialt belastede forældre, forsvundne børn og konflikten mellem fattige sorte og rigere hvide i USA. Rammen er en historie om en hvid mor, hvis bil bliver carjacked i et sort kvarter og forsvinder med hendes fire-årige søn på bagsædet. Filmens hovedperson er den sorte politimand, som skal finde ud af, hvad der er sket med barnet, mens spændingerne mellem hudfarver stiger.

Hovedrollen spilles af Samuel L. Jackson, som er det eneste, der for alvor holder filmen sammen. Det gør han så godt, at jeg bevarede interessen hele vejen, og det er faktisk ret imponerende, for manuskriptet er altså noget værre rod. Instruktør Joe Roth forsøger at kompensere med hårdhændet fortælleteknik, men selv om det skaber flere stemningsfyldte og teknisk vellavede scener, skjuler det ikke filmens mangler. Julianne Moore er i øvrigt også noget hysterisk som moderen uden barn - hun er set meget bedre. Til gengæld bliver der spillet solidt i birollerne, bl.a. af William Forsythe som Jacksons makker.

"Freedomland" er en rodebutik, som tror, den er meget sejere og klogere, end den i virkeligheden er, og hvor man kommer ud af biografen med mange løse ender. Men samtidig har den ganske meget stemning og en stjerne, der fastholdt min opmærksomhed - selv om jeg har set mange bedre film om de samme emner.
Freedomland