Mere brød til min rom, tak...

4.0
Nå ja - spoiler warning! Jeg synes egentlig, der er overflødigt at sige, men nu er du advaret. Har du ikke set filmen endnu, så er du selv uden om det, hvis du læser videre.

Om jeg fatter, hvorfor folk elsker denne film så meget. Selv Søren Vinterberg kalder filmen trilogiens bedste i Politiken. Disney-folkenes kyniske spekulation i komplet fortsættelse virker åbenbart, da så mange hungrer efter at se, hvordan historien ender, at de helt glemmer at overveje, om filmen egentlig er god eller ej. Beklager, men det er ikke den bedste i serien. Den første film er klart bedre, selv om nr. 3 er bedre end nr. 2.

Hvorfor? Tja, nr. 3 har mange af de samme problemer som nr. 2. Bevares, den undgår 2'erens helt store problem, som efter min mening var den endeløse parade af plots, der skulle tages hul på uden at blive afsluttet. Jeg har intet mod fortsatte film - "Imperiet Slår Igen" er f.eks. klart den bedste Star Wars-film, hvis du spørger mig - men det er nærmest fornærmende irriterende, når en film så konsekvent nægter at afslutte bare et eneste plot som i "Dead Man's Chest". Det virkede ærligt talt mere som en fortsat tv-episode, hvor det eneste mål er at lade alt være så uafsluttet, at folk er nødt til at zappe forbi næste uge... eller næste år i dette tilfælde. At det så faktisk virker, bekymrer mig. For det betyder desværre nok, at vi se frem til horder af film, der er uafsluttede, alene fordi filmselskaberne ved, at vi er dumme nok til at acceptere det og betale fuld pris for hvad der stort set kun er en stor, opulent trailer for den næste film...

Så kunne man sige, at det ikke gjorde så meget, hvis bare oplevelsen er der, men sandt at sige, så er Pirates 3 faktisk en anelse skuffende. Som i nr. 2 er der igen horder af visuelle effekter alene for effekternes skyld. Bevares, de var der også i nr. 1, men her var det kun for at tjene historiens plot. Her skulle effekterne understøtte handlingen og ikke omvendt. Basta. Helt omvendt er det i både 2 og 3, hvor effekt-folkene har kronede dage med at fremvise store, dyre effekter fordi, tja, budgettet kan bære det...

Det betyder, at vi næsten drukner i skumsprøjt af effekter. Men det er måske også kun godt, fordi vi så ikke bider så meget mærke i, at handlingen i nogen grad lider skibbrud. Det er egentligt ikke rimeligt for mig at sige, for plottet hænger faktisk nogenlunde sammen, men sjældent har jeg dog set en historie, der er fortalt mere rodet og usammenhængende. Skuespillerne har åbenbart også svært ved at følge med, for de skvulper usikkert her og der, mens de roder efter, hvor de hører hjemme i plottet. Det gør det under tiden svært at genkende figurerne fra de tidligere film. Især i Wills tilfælde. Hvor han i den første film var den fuldstændige idealist, der for alt i verden skulle redde Elizabeth, så er han nu pludselig en vendekåbe af dimensioner, der stjæler og forråder folk til højre og venstre i en lind strøm. Bloom har åbenbart også svært ved at håndtere det, så rodet som han famler rundt i sit skuespil. Knightley klarer sig bedre, men Elizabeth bliver heller ikke kostet helt så meget rundt i plottet. Hun virker dog stadig usikker i sin rolle, især når hun skal fylde den ud som "pirate queen". Chow Yun-Fat er helt skuffende nærmest ikke med i filmen. Hvis han har tre væsentlige scener i filmen, så er det vist en overdrivelse, og det er faktisk også skuffende. Jeg havde faktisk ventet, at han ville have mere plads i plottet, når man nu havde taget ham med, men det var åbenbart blot en cameo-rolle/medie-stunt... Også Stellan Skarsgård er stort set helt spildt i filmen. Jeg havde faktisk regnet med, at han ville få større betydning, men nej. Forhåbentlig har han taget sig godt betalt for at deltage, for ellers har han da spildt sin tid på filmene helt og aldeles. Jonathan Pryce har dog åbenbart erkendt, at hans figur ikke tjener noget formål mere, hvorefter han myrdes helt selvfølgeligt. Det redder dog Pryce en scene undervejs, hvor han siger farvel til Elizabeth, og som faktisk er noget af det mest ægte bevægende i filmen. Her forstår både Pryce og Knightley åbenbart at lægge noget vedkommende skuespil ind i deres figurer, så hatten af for det. Men det manglede nu også bare - det er faktisk en af de få scener, der fungerer helt efter hensigten. Verbinski skal dog også have ros for scenen, hvor Jack, Barbossa og Elizabeth mødes med Beckett, Davy Jones og Will på en strand mellem flåderne, mens Verbinskie stjæler med arme og ben i close-ups fra Leone's spaghetti-westerns med hjælp fra Zimmer, der til lejligheden sakser til den store guldmedalje fra Ennio Morricone. Herligt. Jeg troede faktisk kun, det var Tarantino, der havde format til den slags. Det er rart at se, at jeg tog fejl.

Til gengæld hjælper det, at Geoffrey Rush er tilbage som Barbossa, men selv sammen med hysterisk morsomme scener med/mod Depp har han meget svært ved at redde filmens plot. Depp har helt samme problem. Mens han stadig spiller Jack Sparrow med samme charme som altid, så han har ligesom Rush helt tydeligt opgivet ethvert forsøg på at få plottet til at hænge sammen. Det hjælper faktisk lidt, fordi det giver anledning til en del sjove scener med Rush og Depp undervejs i Verbinskis usikre håndtering. Man plejer at sige, at enhver serie der kører længe nok ender med at blive en parodi på sig selv. Allerede i den tredje film er Pirates of the Caribbean uhyggeligt tæt på det punkt.

Nu har jeg skældt ud over plottet, og folk vil måske sige, at det er ukonkret, fordi jeg ikke har påtalt, hvor det går galt. Okay. Hvad med gudinden Kalypso, som filmen bruger oceaner af tid på at etablere. Barbossa mener, at piraterne skal sætte hende fri, hvilket faktisk sker for at overvinde modstanden i slutningen. Fint nok, men hvilken betydning er det lige hun egentlig lige hun har for plottet? Er det malstrømmen? Hvis det var pointen, så tror jeg, at jeg ville forlange mine penge tilbage, hvis jeg var Barbossa, for malstrømmen ser ikke ud til at være nogen stor hjælp og faktisk er farligere for The Black Pearl, end den er for The Flying Dutchman. Hele plottet omkring Kalypso er totalt spildt i filmen, hvilket er utilgiveligt i betragtning af, hvor meget tid der bruges på det. Hele sagen med alle pirat-herskerne og deres skibe mod den Troia-inspirerede armada af fjender er også helt igennem ligegyldig, da det store, afgørende søslag kun omfatter to skibe. Okay, så tre, hvis vi tager den forholdsvise korte scene med Beckett's Endeavour med. De 7361 andre skibe er helt ligegyldige og laver intet andet end at se truede ud og drikke rom. De er helt uden betydning og ren baggrundsgrafik. Den primære grund til at hente både Barbossa og Jack Sparrow tilbage fra de døde, lader til at være, at de er to af pirat-herskerne, som er nødt til at deltage i det store møde, fordi de ikke har givet deres tingel-tangel videre. Problemet er bare, at formålet med at skulle have alle pirateherskerne er, at de kun sammen kan bringe Kalypso tilbage, og hun har som nævnt stort set ingen betydning for plottet.

Også Norrington er irriterende i plottet. Han afsluttede den sidste film med at forråde alle, men nu skal vi pludselig tro på, at han ikke har forstået, hvad konsekvenserne bliver. Verbinski har åbenbart også været usikker på ham, sådan som han afskrives let og selvfølgeligt undervejs, uden at det tjener noget større formål i historien overhovedet. Jack's plan giver heller ikke megen mening i betragtning af, at han ikke ville tillade Will at dræbe Davy Jones i den sidste film. Hvor svært ville det have været at sige, "Nej, Will, jeg kan ikke lade dig dræbe ham. Men giv mig kniven, så skal JEG nok gøre det for dig," eller noget i den stil? Bevares, så havde vi ikke haft en nr. 3, men det er en irriterende indlysende pointe, som plottet bare sejler henover, mens Verbinski åbenbart krydser fingre for, at vi ikke opdager det...

Irriterende er også alle de ting, som bare selvfølgeligt sker undervejs. Hvordan er Barbossa kommet tilbage? Det afviser Tia Dalma lige at nævne i et par sætninger... Hvordan skal de bekæmpe Davy Jones, når han har "The Kraken"? Ved at Beckett har tvunget ham til at dræbe den, så den ikke er et problem for so mere... Bevares, det giver selvfølgelig ingen mening, for Jones kontrollerer den, og Beckett kontrollerer Jones. Så Beckett kan tvinge Jones til at bruge den til at dræbe enhver modstand, fordi der intet forsvar er mod den - The Kraken er langt, langt mere farlig og nyttig for Beckett end The Flying Dutchman, men hvis han lader Jones beholde den, så kan hverken Jones eller Beckett jo besejres, så derfor må den væk. Og så ofres The Kraken på plottets hellige alter, hvorefter vi kan se det døde lig på en strand i filmen.

Men selv om plottet er hullet som en si, så er det mest den mange alliancer, som både Jack og Will skal forråde i et væk, som forvirrer. Det er også irriterende, fordi det bare ikke tjener nok formål i løbet af filmen til at retfærdiggøre det. I samme dur er de mange version af Jack i underverdenen. Nu ER Depp en gudsbenådet skuespiller, der forstår at gøre den slags scener sjove, men der er de stadig vanvittigt irriterende. Ellers tak, men Jack er sjovest i samspil med andre, ikke sig selv. Det er langt sjovere at høre ham diskutere, hvem der er kaptajn med Barbossa, eller piraternes mangel på fantasi med Gibbs. Til sammenligning virker de mange "Jacks" bare påklistrede og tidskrævende. Og filmen er så afgjort lang nok i forvejen. Næsten tre stive klokketimer skal du ofre på et handling, der knirker alvorligt under lasten, mens man næsten hører Verbinski råbe, "Stop blowing holes in my plot!"

Hvis så bare slutningen - og ja, jeg spoiler alt her - kunne retfærdiggøre det hele, så ville det knapt gøre så meget. Men også her knirker det. Vi finder aldrig ud af, hvilke mærker Jack efterlod på Beckett, og det er trods alt bærende. Helt tåbelig er scenen, hvor Barbossa skal vie Will og Elizabeth midt under en kamp. Suk... Ja, jeg ved godt det er nødvendigt i betragtning af Wills efterfølgende skæbne, men det ændrer intet på, hvor tåbeligt det i grunden er. Wills endelige skæbne som den nye kaptajn på The Flying Dutchman tjener heller ikke helt logisk det formål, som plottet vil have det til. Det er underforstået, at han nu kun kan se Elizabeth hvert tiende år, men i betragtning af, hvad vi har set Jones lave, giver det slet ingen mening. Ja, Will skal fragte de døde til dødsriget, hvor Elizabeth ikke kan være med, og ja, han kan kun gå i land hvert tiende år. Men han er ikke borte fra de levendes verden i ti år, og intet forhindrer i Elizabeth i at komme ombord på The Flying Dutchman, mens han er der.

Hvor efterlader det så Pirates 3? Tja, der er både godt og skidt. Der er masser af sjove scener undervejs, og det hjælper meget. Det ændrer dog ikke på, at Verbinski noget rodet og usikkert fortæller et plot, der er om end sammenhængende så også hullet. Og det lider skuespillet trods alt også en del under. Til gengæld kan vi glæde os over, at nr. 3 faktisk får afsluttet alle de trillioner mange plots, der blev søsat i nr. 2. Nogle af dem bliver ganske vist blot belejeligt glemt, men de er under alle omstændigheder ligegyldige, når du når til slutningen af nr. 3. Og så er muligheden åben for flere piratfilm, hvor både Depp og Rush kan være med. hvilket ikke er helt skidt. Jeg ville sagtens kunne tåle Pirates 4, hvis bare Verbinski gider tage sig sammen og Depp stadig er med. Konklusionen må dog være at anbefale Verbinski at følge det gamle ordsprog om, at man ikke skal slå større brød op, end man kan bage. Pirates 3 glider godt nok ned, men det er lidt klægt bagværk. Det har dog mere nærende substans end kaloriebraget nr.2, som efterlod en noget oppustet og umættende fornemmelse. Derfor er nr.3 bedre end nr.2 på trods af det hullede plot. Det er dog ikke den herligt velsmagende fem-retters menu, som vi fik i nr.1. Dertil er der trods alt for mange tilsætningsstoffer og madsminke og for få smagsnuancer. Tjener, mere substans og mindre farvelade, tak. Og der er egentlig ingen grund til det. Med ingredienser som Rush og Depp kan Verbinski sagtens levere et langt bedre produkt.

PS: Hvis du går ind og ser filmen igen, så husk at blive i salen til ALLE sluttekster er helt færdige - der er faktisk lidt bonusscener til sidst.
Pirates of the Caribbean: Ved verdens ende