Pompøst rod
2.0
Russisk action/horror/fantasy baseret på en populær romantrilogi af Sergei Lukyanenko. Plottet er episk med det gode mod det onde i skikkelse af to grupper magiske væsener, der skjult for almindelige mennesker lever under en vaklende fredsaftale i nutidens Moskva. Selv om Lukyanenko hugger inspiration hos alt fra rollespil over "The Matrix" til Clive Barker, er det kogt godt nok sammen til at have fint potentiale.
Men filmatiseringen af den første bog kom ikke længere end potentialet hos mig. Først og fremmest fordi Lukyanenkos mytologi ikke bliver forklaret godt nok i filmen. De gode og de onde har tilsyneladende alle mulige regler for hinanden, men det blev aldrig klart for mig, hvordan det hele hang sammen - ud over den helt overordnede plotlinje med en stor profeti. Jeg går ud fra, at det er noget mere gennemskueligt i romanerne, som jeg ikke har læst.
Et eksempel: I en scene vil to af heltene redde en dreng fra en vampyr. Da de ankommer til drengens lejlighed, er de helt vildt på vagt - "vampyren kan være overalt" - trækker våben og sniger sig rundt. Efter de er kommet indenfor, får de reddet drengen fra noget magi, hvorefter de ligger helt udmattede på gulvet, men kan fortælle drengen, at vampyren ikke kan gøre noget, så længe de er der. Jamen, undskyld, hvorfor var de så helt vildt paranoide i første omgang?
Den slags er der lidt for meget af i filmen, og da cirka hver anden scene samtidig bliver fremført helt vildt pompøst med højspændte replikker og dundrende musik, bliver mange af tingene fjollede i stedet for spændende.
For mig at se har instruktør Timur Bekmambetov været mere optaget af stil end at formidle sin historie. Der er mange lækre tekniske ting, ikke mindst med inspiration fra "The Matrix", og kombineret med en billedside i europæisk stil giver det et et ganske unikt look. "Mørkets Vogtere" er også mere gritty end de fleste amerikanske film af samme type. Blod som katalysator for magi er for eksempel et fint træk. Og opdelingen mellem godt og ondt er bestemt ikke sort-hvid.
Jeg havde ellers glædet mig til at se et kompetent europæisk bud på en fantastisk actionfilm, og der var også mange fine detaljer i "Mørkets Vogtere". Men desværre var helhedsindtrykket en gang pompøst rod.
Jeg tror dog stadig, jeg vil se de to kommende film - om ikke andet for at finde ud af, hvordan hulen det her univers hænger sammen.
Men filmatiseringen af den første bog kom ikke længere end potentialet hos mig. Først og fremmest fordi Lukyanenkos mytologi ikke bliver forklaret godt nok i filmen. De gode og de onde har tilsyneladende alle mulige regler for hinanden, men det blev aldrig klart for mig, hvordan det hele hang sammen - ud over den helt overordnede plotlinje med en stor profeti. Jeg går ud fra, at det er noget mere gennemskueligt i romanerne, som jeg ikke har læst.
Et eksempel: I en scene vil to af heltene redde en dreng fra en vampyr. Da de ankommer til drengens lejlighed, er de helt vildt på vagt - "vampyren kan være overalt" - trækker våben og sniger sig rundt. Efter de er kommet indenfor, får de reddet drengen fra noget magi, hvorefter de ligger helt udmattede på gulvet, men kan fortælle drengen, at vampyren ikke kan gøre noget, så længe de er der. Jamen, undskyld, hvorfor var de så helt vildt paranoide i første omgang?
Den slags er der lidt for meget af i filmen, og da cirka hver anden scene samtidig bliver fremført helt vildt pompøst med højspændte replikker og dundrende musik, bliver mange af tingene fjollede i stedet for spændende.
For mig at se har instruktør Timur Bekmambetov været mere optaget af stil end at formidle sin historie. Der er mange lækre tekniske ting, ikke mindst med inspiration fra "The Matrix", og kombineret med en billedside i europæisk stil giver det et et ganske unikt look. "Mørkets Vogtere" er også mere gritty end de fleste amerikanske film af samme type. Blod som katalysator for magi er for eksempel et fint træk. Og opdelingen mellem godt og ondt er bestemt ikke sort-hvid.
Jeg havde ellers glædet mig til at se et kompetent europæisk bud på en fantastisk actionfilm, og der var også mange fine detaljer i "Mørkets Vogtere". Men desværre var helhedsindtrykket en gang pompøst rod.
Jeg tror dog stadig, jeg vil se de to kommende film - om ikke andet for at finde ud af, hvordan hulen det her univers hænger sammen.
23/06-2007