Zombieland
5.0
George A. Romeros fjerde zombiefilm lægger sig logisk efter de tre foregående og foregår i et USA, hvor zombierne næsten har fået overtaget. De sidste mennesker har befæstet sig i byer, og filmens hovedpersoner er de folk, der kører ud i landet og skaffer forsyninger fra zombie-hærgede småbyer.
Visuelt er "Land of the Dead" dermed en tur tilbage til 80'ernes bølge af post-apokalyptiske film. Ødelagte landskaber, forfaldne byer og zombier lurende om hvert hjørne. Den er virkelig creepy, men har samtidig en gung-ho-stemning a la "Aliens", når heltene går løs med automatvåben og pansrede køretøjer.
Samtidig fortsætter Romero sin underliggende samfundskritiske stil. Filmens bagvedliggende handling er om et samfund under pres, hvor skruppelløse opportunister rager magt til sig, og hvor de sociale skel blot bliver endnu større, fordi de velhavende forsøger at købe sig fri af problemerne. Det er ikke tilfældigt, at Dennis Hoppers korrupte bykonge på et tidspunkt siger: "We do not negotiate with terrorists."
Hvis man skal kritisere, kan man sige, at skuespillet er af svingende kvalitet, og ikke alle effekterne lige overbevisende. Men hovedpersonerne fungerer udmærket, og Romeros store visuelle opfindsomhed giver mange fine detaljer med satiriske undertoner. Og selvfølgelig scener med afhuggede hoveder, sprøjtende blod og blottede indvolde.
"Land of the Dead" imponerede mig stort, ved at den formår at fungere på tre planer - både som splattergyser, som actionfilm og som samfundskritisk fortælling. Det er en B-film af høj klasse.
Visuelt er "Land of the Dead" dermed en tur tilbage til 80'ernes bølge af post-apokalyptiske film. Ødelagte landskaber, forfaldne byer og zombier lurende om hvert hjørne. Den er virkelig creepy, men har samtidig en gung-ho-stemning a la "Aliens", når heltene går løs med automatvåben og pansrede køretøjer.
Samtidig fortsætter Romero sin underliggende samfundskritiske stil. Filmens bagvedliggende handling er om et samfund under pres, hvor skruppelløse opportunister rager magt til sig, og hvor de sociale skel blot bliver endnu større, fordi de velhavende forsøger at købe sig fri af problemerne. Det er ikke tilfældigt, at Dennis Hoppers korrupte bykonge på et tidspunkt siger: "We do not negotiate with terrorists."
Hvis man skal kritisere, kan man sige, at skuespillet er af svingende kvalitet, og ikke alle effekterne lige overbevisende. Men hovedpersonerne fungerer udmærket, og Romeros store visuelle opfindsomhed giver mange fine detaljer med satiriske undertoner. Og selvfølgelig scener med afhuggede hoveder, sprøjtende blod og blottede indvolde.
"Land of the Dead" imponerede mig stort, ved at den formår at fungere på tre planer - både som splattergyser, som actionfilm og som samfundskritisk fortælling. Det er en B-film af høj klasse.
02/07-2007