Diva
4.0
En hel film bygget op omkring Annette Bening, der har hovedrollen som en stor engelsk teaterskuespiller i en slags kvindelig udgave af "Sideways". Historien stammer fra Somerset Maugham og foregår i 1938, hvor Benings stjerne finder sig en ung elsker. Måske fordi hun keder sig, måske fordi hun har brug for at blive bekræftet som en evigt ung stjerne. Men det går galt, da den unge mand forelsker sig i en ung skuespiller på vej op.
"Being Julia" lunter sig igennem den første halvdel, hvor man bliver sat grundigt ind i Julias verden, men hvor jeg ærligt talt også småkedede mig. Til gengæld slutter den forrygende af, efterhånden som affæren begynder at gå galt. Ikke mindst slutsekvensen er fantastisk, når Bening for alvor banker igennem som teaterstjerne med udstråling og power.
Bening overstråler alt i filmen, men Jeremy Irons er også fin som hendes mand - og Michael Gambon er i virkelig god form som Benings gamle læremester og instruktør, der dukker op i hendes drømme. "Being Julia" er også tilpas velpoleret som period piece - ikke overraskende, da den store ungarske instruktør István Szabó står bag.
Så alt i alt en glimrende film - selv om den er meget tung i starten. Den er et fint portræt af en divas midtvejskrise, som samtidig smukt skildrer forskellen mellem det traditionelle teater og den virkelige verden.
"Being Julia" lunter sig igennem den første halvdel, hvor man bliver sat grundigt ind i Julias verden, men hvor jeg ærligt talt også småkedede mig. Til gengæld slutter den forrygende af, efterhånden som affæren begynder at gå galt. Ikke mindst slutsekvensen er fantastisk, når Bening for alvor banker igennem som teaterstjerne med udstråling og power.
Bening overstråler alt i filmen, men Jeremy Irons er også fin som hendes mand - og Michael Gambon er i virkelig god form som Benings gamle læremester og instruktør, der dukker op i hendes drømme. "Being Julia" er også tilpas velpoleret som period piece - ikke overraskende, da den store ungarske instruktør István Szabó står bag.
Så alt i alt en glimrende film - selv om den er meget tung i starten. Den er et fint portræt af en divas midtvejskrise, som samtidig smukt skildrer forskellen mellem det traditionelle teater og den virkelige verden.
10/07-2007