Smuk, smuk film

5.0
Årh ... de pæne billeder. De der kinesere kan altså komponere film. "2046" foregår primært i en slags hyperrealistisk noir-udgave af 60'ernes Hong Kong, hvor hovedpersonen turer rundt blandt ludere og drukkenbolte i latinerkvarteret. Det er sindssygt flot lavet rent visuelt, hvor farver, vinkler, portrætter og kulisser går op i en højere stemningsmættet enhed.

Stemning er netop kodeordet i "2046", som kommunikerer meget mere via stemning end handling. Den er over-the-top romantisk, ekstremt erotisk og dybt melankolsk. Poetisk i sin skildring af noget nær den ultimative forfatterkliché.

Filmens hovedperson er en journalist, der lever af at skrive pornografi, men arbejder på et par science-fiction-romaner med titlerne "2046" og "2047". Romanerne er i virkeligheden en genskrivning af hans forhold til en håndfuld kvinder, som skildres i krydsklip mellem fortid, nutid og handlingen fra romanerne.

Den store hongkongske stjerne Tony Leung har hovedrollen og spiller forfatteren med al sin vanlige udstråling. Og mange fine træk i personskildringen - det er fx elegant, at hovedpersonen lyver i flere af sine voice-overs. Leung får flot modspil fra flere af kinesisk films største kvindelige stjerner - bl.a. Gong Li, Zhang Ziyi og Maggie Cheung. Især Zhang Ziyi er helt fantastisk som filmens femme fatale og viser langt større skuespiltalent, end hun gjorde i "Tiger på spring, drage i skjul" eller "Hero".

"2046" er nok ikke en film for enhver smag. Den er langsom, svær at følge med i og uden logisk pointe. Men jeg blev fanget af den smukke fortællestil og stemningen af ulykkelig kærlighed, der melankolsk søger tilbage til dengang, den var lykkelig. Måske.
2046