yes, mainstream, ikke fordi der er noget i vejen med det

4.0
Hej både enig og uenig med Jarl nedenunder- ikke fordi jeg tør kaste mig ud i hele kunst/auteur-diskussionen - men jeg sad også tilbage med en følelse af have set en lidt over middel mainstream thriller. Skuespillet og den lidt tunge, melankolske rytme og stemning over filmen hævede den til over middel.

spoilers

Til gengæld fik historien aldrig rigtig tag i mig. Viggo´s dobbeltrolle syntes jeg skinnede alt for tydeligt igennem fra starten og efter scenen med luderen blev hans rolle som undercover slået fast med syvtommersøm. Flot skuespil af Viggo gjorde, at han dog stadig var uhyre interesant.
Historien: Jeg bryder mig ikke om for mange mislyde i thrillers og postuleringen af "tilfældigheder" som Naomi´s tilstedeværelse på hospitalet, da Viggo bringes ind hårdt såret - tangerer sandsynligheden for at vinde en million i lotto. Så krummer jeg lidt tæer - og det bliver endnu værre når det engelske politi gør klar til et kæmpeopgør med den russiske mafia, tropper op med 12-20 mand for at få taget en blodprøve - men "glemmer" at overvåge det vigtigste "vidne" i sagen - the baby.
Portrættet af politimanden er bare kikset og det samme er portrættet de to hævnende bøllebrødre.

Om Cronenberg er mainstream, ved jeg ikke. Filmen var, syntes jeg - og i de få film jeg har set af Cronenberg har jeg heller ikke genkendt en bestemt tone, en personlig stil eller et budskab, som jeg forbinder med auteurs - til gengæld bliver jeg nødt til at kommentere dead ringers : det er den fucking mest ubehagelige film, jeg nogensinde har set - og nej jeg skal aldrig se den igen, selvom den er fantastisk.
Eastern Promises