Assimilation til Ingenmandsland
5.0
"Mister Johnson" er et sjældent bekendtskab på filmmarkedet. Det er en fuldendt tragisk komedie (eller rettere: komisk tragedie) i en overbevisende historisk troværdig ramme baseret på en roman af Joyce Cary (1888-1957).
Mr. Johnson er en ung handelsuddannet nigeriansk mand, der højst usædvanligt arbejder for de udsendte britiske magistrater i det i 1923 endnu kolonialiserede Vestafrika, hvor de menige afrikanere endnu måtte slave for herrefolket.
Selv om Johnson (Eziashi) aldrig har været i England, har han intet højere ønske end at stræbe opad i dette kolonisamfund - blandt andet ved at tillægge sig så mange britiske manerer som muligt og tilsvarende distancere sig voldsomt fra alt afrikansk ("... these savages!")
Selv om han derved foragtes af de øvrige afrikanere og betragtes med undren af briterne, er Johnson drevet af en ukuelig optimisme. Hans status baserer sig på hans evne til "kreativ bogføring" til glæde for sine britiske chefer.
Så længe, disse fiflerier går godt eller lader sig skjule, får han både familie og venner blandt afrikanerne samt anerkendelse af sine britiske overordnede - især Kaptajn Rudbeck (Brosnan i en herligt over-britisk karikatur uafbrudt med en pibe i munden), som mangler penge til at få bygget en stor forbindelsesvej gennem sit distrikt - et prestigeprojekt, som trues af lukning af en emsig britisk revisor. Men med Johnsons gode råd om lidt fifleri (underslæb), bliver vejen alligevel bygget.
Desværre må han erkende, at hans anseelse hænger nøje sammen med hans økonomiske formåenhed, og behovet for at føle sig betydningsfuld driver ham ud i både legale og mindre legale økonomiske transaktioner, og snart ramler overblikket helt for ham.
"Vennerne" er da ikke sene til at "lukke for det varme vand", og snart mærker Johnson, at end ikke hans kone er loyal overfor ham. Hvad der er kommet let, er alt sammen gået igen.
Han har kvajet sig og været for besat af tanken om succés. Men han er også hjælpeløst strandet mellem to kulturer, som ikke vil vide af ham. Rudbeck hjælper ham dog til at forlade denne verden, som den brite, han så brændende ønskede sig at være...
Beresford lavede stort set samtidigt med denne film sit andet hovedværk: "Black Robe" (om en fransk jesuiter-missionær i 1600tallets Nordamerika). Begge film handler om både kolonitidens kulturkløfter og de mennesker, som vandrede imellem dem.
Mr. Johnson er en ung handelsuddannet nigeriansk mand, der højst usædvanligt arbejder for de udsendte britiske magistrater i det i 1923 endnu kolonialiserede Vestafrika, hvor de menige afrikanere endnu måtte slave for herrefolket.
Selv om Johnson (Eziashi) aldrig har været i England, har han intet højere ønske end at stræbe opad i dette kolonisamfund - blandt andet ved at tillægge sig så mange britiske manerer som muligt og tilsvarende distancere sig voldsomt fra alt afrikansk ("... these savages!")
Selv om han derved foragtes af de øvrige afrikanere og betragtes med undren af briterne, er Johnson drevet af en ukuelig optimisme. Hans status baserer sig på hans evne til "kreativ bogføring" til glæde for sine britiske chefer.
Så længe, disse fiflerier går godt eller lader sig skjule, får han både familie og venner blandt afrikanerne samt anerkendelse af sine britiske overordnede - især Kaptajn Rudbeck (Brosnan i en herligt over-britisk karikatur uafbrudt med en pibe i munden), som mangler penge til at få bygget en stor forbindelsesvej gennem sit distrikt - et prestigeprojekt, som trues af lukning af en emsig britisk revisor. Men med Johnsons gode råd om lidt fifleri (underslæb), bliver vejen alligevel bygget.
Desværre må han erkende, at hans anseelse hænger nøje sammen med hans økonomiske formåenhed, og behovet for at føle sig betydningsfuld driver ham ud i både legale og mindre legale økonomiske transaktioner, og snart ramler overblikket helt for ham.
"Vennerne" er da ikke sene til at "lukke for det varme vand", og snart mærker Johnson, at end ikke hans kone er loyal overfor ham. Hvad der er kommet let, er alt sammen gået igen.
Han har kvajet sig og været for besat af tanken om succés. Men han er også hjælpeløst strandet mellem to kulturer, som ikke vil vide af ham. Rudbeck hjælper ham dog til at forlade denne verden, som den brite, han så brændende ønskede sig at være...
Beresford lavede stort set samtidigt med denne film sit andet hovedværk: "Black Robe" (om en fransk jesuiter-missionær i 1600tallets Nordamerika). Begge film handler om både kolonitidens kulturkløfter og de mennesker, som vandrede imellem dem.
01/12-2007